Jatketaanpa tätä päivityksenä tämän hetken tilanteeseen:
Toimivaksi tiedetty ECU on testissä. Nykimisiä esiintyi edelleenkin tuossa 1900 rpm:n kieppeillä (välillä taas ei). Viime lauantaina auto tuntui rykäisevän päänkokoisen limaklöntin rööreistä pihalle (siltä se ainakin tuntui) ja auto pelasi kuin unelma 30 kilometriä, minkä jälkeen vedottomuus ja pikku nykiminen palasi. Tätä se tekee kummallakin ECUlla. Näin ollen ECU ei todennäköisesti itsessään ole syypää.
Niinpä siirryin virranjakajan tarkempaan tutkimiseen ja vaihdoin ensiöpuolen piuhan joka vie signaalin jakajalta sytkämodulille. Ao. piuha oli kovettunut ja paikka paikoin murtunut paljastaen johtimen. Kun kiristin piuhan häiriösuojan maaliitäntää koriin kiinni, alkoi auto pyöriä tyhjäkäyntiä selvästi paremmin. Johtosarjassa, josta menee signaali puolalta ECUlle on myös maapiuha (onko tämä ECUn maadoitus?), jonka kiristin samaan ruuvviin samalla. Jokatapauksessa nyt nykimisiä ei eilenillalla ja tänä aamuna työmatkalla esiintynyt. Manuaalissa ei ikävä kyllä ole noita maadoituspisteitä merkitty.
Olisikohan kyseessä voinut olla niin helppo seikka kuin ECUn maadoitus? Saapa nähdä sillä testi jatkuu!
-TimoV
"Dieselit ovat köyhiä varten!" RR 3.5EFI Vogue, 1986
|