Standard 33" raja on hyvä, koska mulla on nyt semmoset renkaat, eikä
tuohon Jeeppiin saa laillisesti isompiakaan, onneksi.

Muutenkin tuo 33" on hyvin yleinen max. rengas Suomessa, siis laillisesti.
Kaikki yli 33" tulee pysyä isojen poikien luokassa.
Original luokan 31" rengas raja on hyvä, tai voisi olla pienempikin 30",
joka olisi lähempänä normaaleja katurenkaita.
Mielestäni Original luokan sääntöjä tulisi muuttaa korotuksien osalta.
Tulisi sallia n.3" korotukset, eli semmonen joka on rekisteriotteeseen merkitty
lokasuojan reunan korkeutena napaan. Tämä olisi helppo tarkistaa kisakatsastuksessa.
Samalla rajattaisiin tuo korotus tuohon, eli ei saisi korottaa enempää.
Miksikö?
Aloitin harrastuksen 3.vuotta sitten Warnissa nykyisellä Jeepilläni Original luokassa.
Läsähtäneillä jousilla ja valmiiksi pienellä helmojen ja jakolaatikon maavaralla oli
tuskaa ajella, kun ei helpostakaan paikasta meinannu mennä ilman osumia. Eli ei kivaa.
Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi minulle joko lopettaa koko harrastus samantien
tai rakentaa auto järkeväksi ja siirtyä Standard luokkaan. Valitsin Standardin.
Mielestäni on turhan iso harppaus Original ja Standard luokan välillä, ihan rahallisestikin.
Aloittelija tulisi edelleenkin Original luokkaan ilman korotuksia ja osa jäisi koukkuun
Original luokkaan niinkuin minäkin olisin jäänyt, jos olisi korotukset ollut ok.
Hankalampi korotuksen mittaus menetelmä, mutta oikeudenmukaisempi:
Jos haluttaisiin Original luokan eri automallit enempi samaan etenemiskykyluokkaan,
voisi "mitta" olla myös suoraan jakolaatikon pohjapanssarin ja helmojen korkeus maasta.
Näin Jeep Grand Cherokee olisi yksi harvoja korotettuja automalleja Original luokassa.

esim. Suzuki pärjää ilman korotuksia Original luokassa mainiosti.
-
www.fjdc.org www.PaHaMa.com www.OffRoadOulu.com
- sekä Jeep ZJ, kun haluat purjehtia mukavasti mättähältä mättähälle.