Muutama vaihtoehto jota tulee omaan mieleen, olis ainakin polttoaineen, moottorin koon, auton massan, ajoneuvoluokan, vuosimallin, mahdollisen katalysaattorin ja erilaisten euronormien mukaan määräytyvä käyttömaksu. Mun mielestä näistä kaikista vois vaikka vääntää yhden kaavan, ja siihen arvot syöttämällä selviäis lopullinen maksu. Siitä sitten verolaskuri AKEn sivuille, niin kaikille on selkeää nähdä millaisella autolla on halpaa ajaa.
Minä ainakin maksan mieluusti nykyistä suurempaa käyttömaksua harrasteautosta, kunhan homma toimii niin että sitä ei tarvitse maksaa seisonta-ajalta. Pska hommahan se tulee olemaan vanhojen autojen omistajille, jos nillekin laitettais vastaavat maksut. Kyllä minä silti jotenkin siihen luottan että nykyiset autot tulee pääsemään suhteessa kevyemmällä verolla uusiin nähden, jo maksetun autoveron vuoksi.
Vielä sellainen, että jos meillä ei olisi rajaseutua merkittävästi halvemmalla polttoaineella... Niin melkein koko autoveron määrä polttoaineeseen, ja ammattiautoilijoille verohelpotukset tuloverotukseen. Se jos joku kannustaa ajamaan vähäpäästöisemmillä autoilla.
/* Life Begins at 35" */
|