Entä kun on näitä vanhoja autoja, joilla ei ole tehoa merkitty otteeseen? Saisiko/joutuisiko tehon mittauttamaan (viranomaisen valvonnassa kenties) ja voisiko siten vaikuttaa verotukseen? Jänniä virityksiä tiedossa. "Kas, kaasupolkimen alla olikin pesusieni, mitenköhän sekin sinne on joutunut?"
Teho on myös sikäli aika naurettava peruste veroille, koska toisin kuin bensakoneissa, dieselmoottoreissa nousee hyötysuhde moottorin koon kasvaessa (suurten laivadieseleiden ylitettyä jo 50%!), eikä kulutus välttämättä lisäänny lainkaan vaikka moottori olisi tuplakokoinen (jos sillä ajetaan kiltisti, esim. vain matka-ajoa), bensakoneillakin kasvu on varmaan vain 20-40% luokkaa. Ja milläs se verottaja mittaisi miten varovasti tai hurjasti autolla ajetaan? Eikö näin rankaistaisi pelkästä mahdollisuudesta tuottaa päästöjä eli ns. tekemättömästä rikoksesta?
Minusta kaiken veron saisi suosiolla siirtää polttoaineeseen, siitähän se hiilidioksidi- ym. päästö yksinomaan syntyy. Mitä sitten, vaikka joutuisi vähän miettimään miten paljon ajelee. Syrjäkylille voisi soveltaa jotain pieniä veronpalautuksia etäisyyksien kasvun mukaan ellei haluta lopunkin kansan siirtyvän maaseudulta kaupunkeihin.
Vähintään voisi muuttaa verotuksen niin ettei seisontavakuutuksessa olevasta autosta joutuisi turhaan maksamaan. Muutenhan tulee juuri mainitunlaista rekisteristä pois ja hetikohta takaisin -pelleilyä.
Sähköautot vielä verottomiksi, ja sähkön hintaan veron osuus päästöistä (kun eihän se energia tyhjästä synny). Jos omistaisi aurinkopaneeleita, tuulimyllyjä tai kuntopyörägeneraattorin, saisi sitten ajaa halvalla kun ei muiden elämää niillä pakokaasuilla häiritsisi.
(EDIT: kirjoitusvihreitä pois)
Edited by - JF on 28/11/2005 22:42:00
|