Voisiko tähän keskusteluun todeta että etelässä nappulat menee kun "aina" sulaa ja muualla Suomessa kunnon kumit... Tääläpäin kun on ollut trendinä ilmastolla sulattaa tiet ja samantien jäädyttää uudestaan... ja sitten vähän lunta päälle. Ite menin pätkäpajerolla 04 ensilumilla ja kolmansilla jäillä puoltoistametrisen ojan yli t risteyksessä all terraineilla. 30-40km/h vauhtia ja "piiiitkä" suora tuttuun risteykseen. Rupesin jarrutteleen ja totesin ettei tästä mitään tuu. Neliveto oli päällä joten tuli mieleen että koitan saada sen vähä vaihtaan suuntaa jos pääsis apparin puolen pyörät penkalle niin vois ajaa sinne viistosti pieneen ojaan tai väkisin käännättää kurvin ojaamyöten. Tuumasta toimeen ja yritys hyvä mutta ei toivottua tulosta. löin etupenkeille makuulle ja otin kojelaudan kaffasta, aapparin ovenkaffasta kiinni painaen toista jalkaa vasten kuskin ovea ja toisella jarrua pohjassa. Pitkän aikaa sai odotella että rysähti... Syy moiseen asentoon oli että jos olisin istuskellut ratin takana olisin takuulla lyönyt pääni tuulilasiin yms. eikä turvavyö sattunut olla päällä. Tuumasin vielä että kun takana on 200kg agrikaatti irti niin se vois mennä mun yli tai penkkiin törmätessä ei antaisi päälle parempaa vauhtia kohti kojelautaa. Hyvin nousi vastapenkasta ylös mitä henkilöauto ei olis tehny ja agrikaattikin pysy takana mutta teki kattoon kivan "kupolin".
Ite pomppasin kummiskin sen verran että lantio otti tuulilasiin mutta tässätapauksessa olisin mielelläni mennyt tuulilasista selkäedellä läpi kuin naama. Keli yllätti rahtarinkin mutta ite opin tästä sen että pätkäkin painaa senverran että sillä on massaa minkä voimalla jyrätä eteenpäin että ite käytän kunnon nastakumeja vaikka tallissa polttelisi tuikut mutterit...
Turvenuija... siis minä.
|