Lainaus:
quote:
Nyybisteri olisi kyllä sopinut siihen Kk-tutkijalautakuntaan, siitä yksinkertaisesta syystä, että jutut ovat samaa tasoa kuin puheenjohtajalla.
-Vannomatta paras-
|
Tätähän on nyt pakko kommentoida, jo ihan siksi, että satun tuntemaan kyseisen puheenjoshtajan henk. koht.
Laki sanoo tutkijalautakunnasta seuraavaa:
4 §
Tutkijalautakunnan toimivaltuus
Tutkijalautakunta tutkii toimialueellaan tapahtuneet onnettomuudet. Tällaista onnettomuutta tutkiessaan lautakunnan jäsenellä on toimivaltuus koko maassa.
Tutkijalautakunta voi käyttää apunaan myös toisen lautakunnan jäsentä ajoneuvon tarkastamiseksi, osallisen kuulemiseksi tai muun toimenpiteen suorittamiseksi.
5 §
Tutkijalautakunnan kokoonpano
Tutkijalautakunnassa tulee olla edustettuna ainakin tehtävän edellyttämä poliisitoimen, lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon sekä käyttäytymistieteen tuntemus.
Tutkijalautakunta valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan.
6 §
Tutkijalautakunnan jäsenen nimittäminen tilapäisesti
Liikenneonnettomuuksien tutkinnan johtaja voi tilapäisesti nimittää tutkijalautakunnan jäseneksi henkilön, jos liikenneonnettomuuden tutkinta edellyttää lautakunnan kokoonpanon välitöntä täydentämistä. Jäsenyys vahvistetaan tällöin neuvottelukunnan seuraavassa kokouksessa.
Liikenneonnettomuuden tutkinta
9 §
Tutkinnan aloittaminen
Alueellinen tutkijalautakunta tai Liikennevakuutuskeskus päättää tutkinnan aloittamisesta.
10 §
Tutkijalautakunnan käyttämät asiantuntijat
Tutkijalautakunta voi kutsua yhden tai useamman asiantuntijan suorittamaan määrätyn tutkintatehtävän tai antamaan määrätystä asiasta lausunnon.
11 §
Tietojen antaminen tutkinnasta
Tutkijalautakunnan on mahdollisuuksien mukaan tutkinnan kestäessä annettava vahinkoa kärsineelle, surmansa saaneiden lähisukulaisille ja niille, joihin onnettomuuden vaikutukset muuten saattavat ulottua, tietoja tutkinnan kulusta sekä tilaisuus esittää käsityksensä tutkintaan mahdollisesti vaikuttavista seikoista.
12 §
Tutkinnan päättyminen
Tutkinta päättyy, kun tutkintaselostus annetaan. Tutkinnan päättyminen ei estä uutta tutkintaa asiassa.
13 §
Tutkintaselostuksen allekirjoittaminen ja eriävät mielipiteet
Tutkintaselostuksen allekirjoittavat tutkijalautakunnan puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja sekä lautakunnan muut tutkintaan osallistuneet jäsenet.
Tutkintaselostukseen on sisällytettävä mahdolliset eriävät mielipiteet.
Suomeksi, puheenjohtaja on sitä varten, että hän kokoaa tutkintaa varten pätevän henkilöstän tutkimaan onnettomuutta ja on se henkilö joka referoi julkisuudessa raporttia. Sen raporttiin tulevan tekstin tekee jokainen
oman alueensa spesialisti, jolloin kaikilla osa-alueilla on paras tietotaito käytössä. Esko (ko puheenjohtaja) on itse johtava lento-onnettomuustutkija onnettomuustutkintakeskuksessa eli on mukana kaikissa suomessa tapahtuneiden lento-onnettomuuksien tutkinnassa. Ollut mukana monessa muussakin onnettomuustutkinnassa ml. estonia. Kun mies on työkseen jo -80 luvun alkupuolelta tutkinut syitä ja seurauksia, niin väittäisin että miehellä on enemmän pätevyyttä ja tietoa onnettomuuksista kuin yhdelläkään palstalaisella, myös tieliikenteen puolelta.
Tässä nyt kuitenkin tapellaan vain yhdestä asiasta ja raportissa oli kaikkiaan 32 kohtaa jotka vaikuttivat onnettomuuteen. Tosin niistä oli kolme ylitse muiden ja yksi kolmesta suuresta syystä oli nimenomaan nopeus (sekä yhdistelmän, että dösän).
Pojat on kuulemma vtt:n labrassa kokeillut luistoja jäisellä tienpinnalla ja siinä on havaittu, että nopeuden noustessa 80->90 tapahtuu pidon suhteen raju pudotus ja riski luistoon joutumisesta kasvaa moninkertaiseksi.
Konginkankaan tapauksessa oli kyse myös siitä, että kuljettaja "oikaisi" vastaantulijan kaistaa käyttäen mutkassa. Ja kun hän huomasi vastaantulija, hän teki äkkinäisen korjauksen omalle kaistalle, jolloin kärry ei jäisellä pinnalla pysynyt ruodussa, vaan lähti luisuun. Jos (josjos) hän olisi siirtynyt omalle kaistalleen rauhallisesti, niin
todennäköisesti? tätä keskustelua ei tällä palstalla edes käytäisi tällä hetkellä.
Täydellinen
AMATÖÖRI
Edited by - Flugfiske on 19/11/2005 05:07:01