Lainaus:
quote:
Kuormatun kärryn oikaisemiseksi vaaditaan vetoa, se pitää paikkansa. Odottaminen on se toinen ratkaisu. Sivusta saattaa sitä pitoa löytyä juuri riittävästi. Jarrutus on useimmiten se pahin vaihtoehto.
[u]Kuormatun kärryn oikaiseminen vedolla liukkaudesta johtuvasta heittelehtimisestä ei kuitenkaan onnistu siitä yksinkertaisesta syystä, ettei silloin ole riittävästi pitoa vedon aikaansaamiseksi.</u> Seurauksena on ainoastaan vetopyörien pidon menetys ja koko yhdistelmän lähteminen hallitsemattomaan luistoon.
Note! This message was posted anonymously!
|
Väitän kyllä muuta. Esim. kärrin lähtiessä luisuun, vaikkapa tiellä olevasta painaumasta/heitosta (mitä ei priimakuntoiselta tieverkoltamme tietenkään löydy, ellei joku ammattitaidoton rahtari ole sitä sinne ylikuomillaan tehnyt..) ,kyllä se vedolla oikaisu vain onnistuu. Sikälis yksikään heittelehtiminen ei johdu liukkaudesta.
Monen näköistä rommeloa on tullut ajettua, eikä kyllä missään niistä ole ollut niin paljon löylyä, että kuormattuna kaheksankympin vauhdissa kevyt kiihdyttäminen pistäisi vetopyörät lyömään tyhjää suistaen koko yhdistelmän hallitsemattomaan luisuun.
Kerran on ajamani (kuormattu) tpv-yhdistelmä ollut kahdeksan kympin vauhdissa hetken ajan hallitsemattomassa luisussa, ja voin kertoa että tunne on helvetillinen. En voi edes kuvitella mitkä on tuntemukset, kun näkee että nyt menee vastaantulijaa päin.
Nyybisteri olisi kyllä sopinut siihen Kk-tutkijalautakuntaan, siitä yksinkertaisesta syystä, että jutut ovat samaa tasoa kuin puheenjohtajalla.
-Vannomatta paras-