Lainaus:
quote:No voisiko sitten siinä nissanissa olla kytkettävä tasauspyörästön lukko joka kytketään navasta?
|
Teknisesti sekin olisi varmaan mahdollista, mutta taatusti ei ole. Napalukko toimii siten että jos se on auki, niin vetoakselit eivät ole kytketty pyöriin. Eli vaikka pistät nelivedon päälle, niin etuvetoakselit kyllä pyörivät, mutta pyörät eivät. Eli jos sulla on neliveto päällä ja napalukot auki, niin auto on edelleen takavetoinen. Tällä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukkojen kanssa. Napalukkojen merkitys on ainostaan siinä, että takavedolla ajettaessa eivät etupään vetoakselit ja tasauspyörästö turhaan pyöri pyörien mukana lisäämässä esim. polttoaineen kulutusta, kun niitä ei silloin tarvita.
Automaattiset napalukot eroavat käsikäyttöisistä siten, että ne kytkeytyvät automaattisesti, kun neliveto laitetaan päälle ja aukeavat, kun 2-veto laitetaan päälle JA autolla peruutetaan. Käsinkytkettävissä (manuaalisissa) nämä toimenpiteet täytyy tehdä käsin etupyörien navoissa olevista kytkinrenkaista.
Veikkaisin, että Nissanissa on takana kitkaperä, jos siinä ei ole ohjaamossa mitään tapaa kytkeä tasauspyörästön lukkoa. Se saattaa näyttää toimivan kuin aito lukko, mutta kovemmassa kuormituksessa luistaa varmasti. Oletetaan, että toinen takapyörä on niin jumissa, että sitä on täysin mahdoton mitenkään pyörittää moottorin voimin. Nyt, jos on kitkaperä, niin se vapaa pyörä pyörii. Jos on aito lukko, niin joku paikka autossa hajoaa varmasti, jos antaa kunnolla kaasua tai sitten auto sammuu. Oikea lukko ei salli minkäänlaista nopeuseroa akselin pyörien välillä. Akseli on ikäänkuin "yhtä puuta". Eli lukko kytkee tasauspyörästön pois toiminnasta.
Valaisiko tämä asiaa vai lisäsikö tuskaa
HJ61 -90 & LJ70 -89