Lainaus:
quote:
kyllähän 24v systeemissä on se toinen akku vajaampi vaikka sieltä ei ottetais 12v ulos mihinkään sen voi testata auto käyntiin ja mittaa tulevan virran ,niin on eroja
|
Jos sarjaan kytkettyjen akkujen välistä ei ole otettu [u]mitään</u> millekään 12V laitteelle, niin niiden kahden 12V akun jokaisen kennon läpi kulkee sama lataus- ja purkuvirta. Tähän ei vaikuta, vaikka akkujen välissä olisi kilometri johtoa - latausvirta on vaan sitä pienempi, mitä enemmän virtapiirissä on kokonaisvastusta, mutta virta kulkee samansuuruisena kaikkien virtapiirissä olevien osien kautta.
Lainaus:
quote:vaikka olisi kaikki kaapeli uusittu melkein voltin heitto
|
Jos siis mitataankin sarjaan kytkettyjen akkujen napajännitettä, niin eroa varmasti jonkin verran onkin, sillä ei ne akut kuitenkaan ihan samanlaisia ole, vaan yksilöitä. Jos toinen akku on sisäiseltä vastukseltaan suurempi kuin toinen, on sen navoissa ladattaessa suurempi jännite. Tämä on ihan Ohmin lain mukainen ilmiö. Kaksi sarjaan kytkettyä akkua voidaan nähdä virran kulkureitillä olevina kahtena vastuksena ja isommassa vastuksessa syntyy suurempi jännitehäviö (näkyy jännite-erona vastuksen yli). Ilmiö kärjistyy, jos akut ovat eri-ikäiset, eli vanhan lopenuupuneen akun napajännite nousee jopa useamman voltin korkeammalle kuin sen uudemman. Uusien akkujen kanssakin eroja on, koska akut ovat yksilöitä. Olipa molemmat samanlaisia tai uusi/vanha-sekoitus, niin kummankin kautta kulkee kuitenkin yhtä suuri virta, jos ne on kytketty sarjaan.
Jos autossa on 12V järjestelmä rinnankytketyin akuin, voi neuvo paikan vaihtamisesta pitää "virtaperusteella" paikkansa. Jos laturi on kytketty toiseen akkuun, josta jatkuu joku hyppynarun paksuinen johto sille toiselle akulle, niin se pidemmän johdon päässä oleva akku saa pienemmän latausvirran, koska sen edessä on johtoa vastuksena. Tämä toispuoleisuus korostuu, jos startille tai vinssille otetaan virta siitä pidemmän johdon takana olevasta akusta. Jos suurimmat virtasyöpöt on kytketty samaan akkuun kuin laturi, vähenee sen akkujen välisen johdon haittavaikutus.
Jos sarjaankytkettyjen akkujen paikan vaihtamisella saa akkujen ikää parannettua, niin toki niin kannattaa tehdä. Epäilen kuitenkin, että syy löytyy mieluummin sijaintipaikan erilaisista ympäristötekijöistä: ero lämpötilassa ja tärinässä nyt lähinnä tulevat mieleen. Varsinkin kova tärinä ei tee hyvää akulle. Ehkä heppoinen akkuteline tai alkuperäistä isompi=painavampi akku taa telineen väpäjämään?
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on