Näytä yksittäinen viesti
  #34  
Vanha 15.11.2005, 11:40
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Oma veikkaukseni olisi, että kun tuo tanko on ollut hyvin lähellä yhtä jousta ja hyvin kaukana toisesta, niin jousen kaartumiseen ja oikenemiseen liittyvät voimat ovat kääntäneet koko akselia suhteessa auton keskilinjaan (vähän runko-ohjauksen tyyliin). Tällä tavalla toisen puolen jouset saivat suurempaa rääkkiä kuin toisen, koska ne joutuivat päästämään akselin liikkumaan eteen ja taakse epätasaisesti. Tästä voisi sitten juontua se auton toispuoleinen lässähtäminen.

Se, että tangon kierteet aluksi silittyivät johtuu siitä, että tuollaisela kiinnityksellä tanko kokee puristusta sisäänjoustossa, ja vetoa ulosjoustossa. Ulosjoustoa on tietysti paljon enemmän kuin sisäänjoustoa, eli tankoon kohdistunut voima oli myös suurin ulosjoustossa.

Ehkä parempi paikka olisi samalla akselilla lehtijousen rungon pään kiinnikkeiden pultin kanssa, tai ehkä vähän sen etupuolellakin, jotta lehden oikeneminen ja kaartuminen kuorman alla aiheuttaisi vähän tasaisempia voimia sisään- ja ulosjoustossa.

Vastaa lainaten