Näytä yksittäinen viesti
  #85  
Vanha 15.11.2005, 09:24
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,
Lainaus:
quote:akun ja laturin suhde oltava oikea, 75amp laturilla ei saa ikinä 180amp akkua täyteen. menee jossakin vaiheessa akku sököks koska liian pieni laturi suhteessa akkuun. Tämän tietää jokainen enemmän sähköasioihin perehtynyt
Noinkohan on? Onko tää trolli vai ihan "tossissaan" esitetty "tosiasia"?

Jos laturi on "liian" iso, niin sen koko kapaa ei vaan kovin usein tarvita, mutta haittaa siitä ei oo, koska latauksen/jännitteen säädin puuttuu peliin.

Jos laturi on "liian" pieni, niin kaikki toimii normaalisti eli hyvin kun akku on täynnä, ei ison akun ylläpito vaadi laturilta paljon sen enempää kuin pienenkään. Ja jos/kun akku sitten tyhjenee, niin sen täyteen varaukseen saaminen vaan kestää pienemmällä laturilla kauemmin kuin isolla.

75A laturissa vois olla noin puolet varaa akun täyttöön, normaalisti päällä olevien sähkölaitteiden (puhaltimet, radio, valot jne.) tarvitseman virran lisäksi. Tämä on ihan kohtuullisen paljon, kun aattelee että verkkovirralla toimivat akkulaturit on kokoluokkaa 10-20A.

Toki, jos veritaa tarvitaan usein ja paljon, niin sitten laturin kannattaa olla (vähintään) tarpeeksi iso, että se jaksaisi ladata akun taas täyteen tarpeeksi nopeasti ennen kuin virtaa taas enemmän tarvitaan.

Tämä pääasiassa teoriapohjalta, mulla ei oo koskaan ollut tiisseliautoa, omassa koslassa on 2*75A akut ja 90A laturi, toimii hemmetin hyvin paitsi kun laturin kapa loppuu kesken kaikkia valoja (12*55W + 4*55W) päällä pitäessä. Tyjensin kerran akut noilla valoilla, muistaakseni kolme tuntia oli ihan kaikki päällä, jännite auton käydessä tippui lopuksi reilusti alle 12 voltin, sammuttelin sitten vaan ylimääräiset valot, ja normaalia ajoa, ja virtaa riitti kaikkeen tarpeelliseen, myös vinssille.

Mut tän auton sähköt on kohtuu hyvässä kunnossa, akut ja laturi ei oo ikäloppuja, piuhat on lyhyitä ja paksuja, ja laturi saa kait aika hyvä jäähdytyksen kun se on soppelisti viskoflektin ilmavirrassa. Toinen laturi varovasti suunnitteilla noiden valojen takia, vois pitää kaikkia päällä jatkuvasti läpi yön (ja häikäistä kaikki jokapuolella), ei tarviis napsutella kytkimiä tarpeen mukaan. Etuvalo tai valot on päällä lähes jatkuvasti ajossa, etukulmiin, sivuille ja/tai taakse sitten tarvittessa. Auton omista valoista päällä on metsässä yleensä vaan parkit.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten