Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 13.11.2005, 16:53
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Tiedän yhden BJ:n jossa on karsittu lehtiä, laitettu ilmapussi keskelle ja muistaakseni traction bar estämään akselin kiertymistä. Toiminut kai jo useamman vuoden, omistaja käy usein itänaapurissakin sillä. Sen ilmajousi on makkarapalje, joka oli aluksi ollut liian progressiivinen, joka ratkaistiin varsin suurella paineilmasäiliöllä joka on yhteydessä palkeeseen, eli ilma liikkuu edestakaisin näiden välillä jousituksen liikkuessa.

En nyt muista kirjoitteleeko omistaja täällä (ei ainakaan kovin aktiivisesti) mutta jos sattuu lukemaan niin voisi myös kommentoida? En ehkä muista ihan kaikkea.

Jos itse tekisin, laittaisin ehkä kuitenkin rullapalkeet rungon ja akselin väliin kummallekin puolen. Lienee herkempi, kun ilman ei tarvitse liikkua niin paljoa edestakaisin säiliön ja jousen välillä. Eli vaimennuksesta vastaa tällöin pelkkä iskari. Traction bar olisi ehdoton. Ehkä kuitenkin kallistuisin siihen sakkelimalliin, koska sillä saa kardaanin suojattua (tosin jos käyttö on pääasiassa maantieajoa, voisi se toinen malli olla järkevämpi ja kevyempi).

Lainaus:
quote:
Jos mukavuutta haetaan niin ei sitten mitään lehtijousia...
Baxxter: oletko koskaan ollut Volvon (esim. C303) kyydissä maastossa?

Lisäksi karsimalla lehtiä tarpeeksi vähenee lehtien välinen kitka niin paljon että lehdet toimivat vain tukivarsina. Sivuttaistueksi pitäisi riittää ihan norra ja apunorra. Eihän tavallisessa lehtijousiautossakaan mikään muu estä akselia liikkumasta sivusuunnassa kuin se norra. Tietysti pitää vähän arvioida lehtien lujuuksia ettei mennä ihan metsään tämän kanssa.

Kompressori on sitten seuraava kompastuskivi, ilmajousitus kysyy nimittäin aika luotettavia vehkeitä. Millaiset kompressorit Roovereissa on alunperin, sähköiset kai?

Vastaa lainaten