Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 13.11.2005, 12:12
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Veikkaisin että sakkelimallissa syntyvät voimat vääntävät lehtijousia akselin kiertymisen muodossa niin vähän, että saavutettu hyöty on moninkertainen kun vertaa tilanteeseen, jossa jarrutuksen ja voimansiirron aiheuttama vääntö pääsee vapaasti kiertämään akselia.

Olen vierestä katsonut kun SOA-muutettu auto (ilman traction bareja) yrittää nostaa eturengasta kivelle, ja akselit pääsivät kiertymään niin paljon, että pinjoni liikkui n. 10 cm ylös alas, mikä vastaa kyseisellä akselilla suunnilleen 20 asteen kiertymää.

Traction barin pelkässä jousituksen eri asentoihin liikkuessa aiheuttama kulmamuutos on tökerölläkään toteutuksella tuskin viittä astetta enempää, eikä kasva tästä nimeksikään millään normaaleilla akseliin kohdistuvien momenttien arvoilla. Ihan vakioauton SUA:kin päästää todennäköisesti akselin kiertymään enemmän.

Pystyulokemalli antaisi vähän paremmat mahdollisuudet säätää suuntaa, johon akseli kiertyy jousituksen liikkuessa. Taka-akselilla liikerata kannattaa varmaan säätää niin että pinjonin (tai tarkemmin kardaanin nivelten) kulmat säilyvät mahdollisimman ihanteellisina.


EDIT: viimeiseen liittyen, mitä katselin netistä nelilinkkien viritysohjeita, niin niissä ei missään vaiheessa näytetty olevan huolestuneita kardaanikulmista, vaan pääpaino on linkkien liikeratojen vaikutuksella auton käyttäytymiseen. Esim:

http://4wheeloffroad.com/techarticle...131_0306_link/

http://www.performancetrends.com/4link.htm




Edited by - JF on 13/11/2005 12:17:31
Vastaa lainaten