Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 13.11.2005, 11:24
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Totta. Sitä on vaan tottunut mittaamaan renkaasta, kuten se on yleensä ilmoitettu noissa Toyotan korjaamokäsikirjoissa. Nämä tietysti otaksuvat että autossa on alkuperäisen kokoiset renkaat.

Tietysti renkaan halkaisijan kasvaessa pienenee aurauksen kulma samaa kehien etu- ja takareunojen välimittaa käytettäessä, mutta mikähän on renkaan koon vaikutus aurauksen tarpeeseen? Jos ajatellaan ääriesimerkkien kautta, jossain rata-autossa jossa on 30-profiiliset "renkaat" kovilla paineilla, ei renkaan rungon suhteelliset muodonmuutokset liene kovinkaan suuria verrattuna vaikkapa 37x12.5-tuumaiseen kumiin 15 tuuman vanteella (profiili n. 100 vähän vanteesta riippuen) mukavilla maantiepaineilla. Ts. isompi kumi lienee anteeksiantavampi, kunhan auraus on suunnilleen kohdallaan.

Rangessa on kai aurauksen sijasta haritusta, jotta veto päällä renkaat kääntyisivät suoraan? Onko Range herkempi aurauksen kohdallaan olemiselle, entä käytetäänkö missään aurauksen säädössä varsinaista aurauskulmaa tuon ainakin Toyotista tutun (renkan halkaisija)*(sini aurauskulmasta) sijasta? Kuuluuko auraus virallisestikin mitata vanteesta Rangessa?

Vastaa lainaten