Näytä yksittäinen viesti
Vanha 11.11.2005, 12:20
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Perusasetus

Moi,

kyllä kai jarrua saa ja pitääkin (?) polkea ilmatessa ihan pohjaan, joku on väärin mitoitettu tai pielessä jos ei muka sais. Ne pääsylkyt mitä olen itse aukonut, niin ei kyllä ihan vähällä kummalla voi kääntyä tiivistekumin huuli ympäri. Ja kyllä sen pääsylkyn pitää eli on pakko kestää vaikka minkälaista polkemista, monestikohan jarruja tulee painettua esim. per satatuhatta kilsaa? Jarruneste voitelee senverran, että ei se voi mennä liikkeestä rikki, tai sitten kaikkiin autoihin vaihdettais liikkuvat osat vähän väliä.

(OT: millään ei oo mitään väliä, kunhan vähän väliä saa vähän väliä)

Yx juttu joka tuli mieleen, onhan tehoistajasta pääsylinteriin tuleva tappi oikean mittainen? Ts. pääseehän pääsylinteri palautumaan tarpeeksi, että tiivistekumien huulet tulevat säiliöistä tulevien reikien taakse? ja liian lyhytkään se ei saa olla, jotta se tappi istuu tehostajan männässä olevaan koloon OK, ja polkimen/tehostajan liikerata/iskunpituus riittää.

Onko uus jarrusylkky miten samanlainen kuin entinen? Iskunpituus? Männän halkaisija?

Liikerataa pitää olla ainakin saman verran, ettei pääsylinterin mäntä kolahda pohjaan (tai se palautusjousi voi kärsiä?), ainakin mun käsittääkseni olis suotavaa että liikerata loppuu tehostajasta tai polkimesta ensin, viisaammat vois varmistaa.

Jos mäntä on pienempi, niin sitten varsinkin rumpujarruille tarvitaan enemmän pääsylkinterin liikettä. Ja jos se on reilusti isompi niin jarrut on hieman vähemmän tehokkaat, eli poljinta pitää painaa voimakkaammin saman jarruvoiman saavuttamiseksi, tarvittava voima on suoraan männän pinta-alan mukaan.

Ilmauksesta: kun jonkin aikaa (=ihan hemmetisti liian pitkään) luulin että mun koslan jarrujen vika on vaan ja ainoastaan ilmauksesta kiinni, niin ilmasin myös paineella (säiliön korkkiin reikä, ja painetta muutama kymmenys), ja paineen kanssa polkien. Kun ei auttanut, niin sitten kokeiltiin imevää ilmaiusta, eli paineilmasta alipainetta kehittävä värkki, josta letku ilmausnippaan, ei sekään perskeles kurjannut niitä viallisia tiivisteitä...

Ja polkien ilmatttiin muutamalla eri tavalla, nipsta letku pulloon nestepinnan alle, sama mutta pullossa letkun päässä takaiskuventtiili, sitten letku pitkä letku pääsylinterin säiliöön, kun jotenkin alkoi tuntumaan sille että jo riittä jarrunesteen osto, pari ämpäriä tais mennä sitä vaan.

Mutta kun jarrut oli muuten kunnossa, niin ilman lähti ihan ilman mitään kommervenkkejä.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten