Myyjähän voi sanoa mitä tahansa, mutta JOS jouset on oikeasti huollettu, pitäisi riipukkeiden ja rungon pään tappien irrota suosiolla jousten päistä löytyvistä kumiholkeista (l. puslista), ja autolle voi pienellä ahkeroimisella tehdä sellaisen tempun, että vaihtaa vasemman ja oikean puolen jouset keskenään ja katsoa mitä tapahtuu. Aloittaa toisesta päästä ja katsoo mitä tapahtuu.
Jos ei tuolla tokene, ja itseltä tai lähipiiristä löytyy hyvä alasin ja pajavasara, voi lehtiä lisäksi kylmätakoa käyremmiksi ja täten oikaista ja korottaa autoa. Tämä toimenpide vaatii tosin jousipakan purkamista jotta lehdet saa erilleen. Neuvoja tähän operaatioon löytyy hakumoottorilla joko täältä tai SLCK:n keskustelupalstalta.
Nämä edellyttäen että jouset tosiaan ovat kunnossa (lyhyemmän lehden päät eivät ole tehneet kuoppia ylemmän lehden pohjaan). Muuten on vähän pakko vaihtaa lehtiä. Lisäksi nuo kumipuslat voivat olla yllättävän tiukassa jos niitä ei muutamaan vuoteen ole avattu.
Ainakin BJ-40/42:ssa on eri puolten takajouset hiukan erilaisilla kaarevuuksilla, koska auton paino ei jakaannu tasan näiden välille ja näin auton vinous korjaantuu. HJ-60/61:stä en tiedä, mutta onhan aina mahdollista että niissä on sama tilanne, ja jouset ovat vahingossa joutuneet väärille puolille.
|