Siis tällainen "kärsä"? Kuvassa valittuna 6v laatikosta pikkupuolen ykkönen.
Tulipa siitä koneen vaihtamisesta vielä mieleen yksi juttu. Muistaako Pauli vielä siitä Volvo+moglaatikko -yhdistelmästä, miten kone oli tuettu runkoon? Omista kannakepisteistään vai moggimaisesti vain edestä?
Miten tuossa 411:ssa on kone tuettu runkoon? Onko kuten 406:ssa, eli hyvin moggimaisesti 3-pistetuenta, jossa kaksi tukipistettä on laatikon takana ja yksi ainoa koneen edessä? Mogin suunnittelussa on pyritty kaikissa mahdollisissa paikoissa siihen, että U-palkkirungon kiertymistä ei rajoiteta, vaan siitä saadaan kaivattua lisäjoustoa maastoajoon. Jouset on oltava aika jäykät, kun kantavuuttakin on, joten on laitettu runko joustamaan lisää helpottamalla sen kiertymistä.
411:n kone on aika lailla sirompi verrattuna 406:n OM352:een (n. 420-kiloinen 5.7 kuutosdieseli) ja ainakin tuommoisen pitkän raskaan koneen ja raskaan laatikon paino kun tuetaan vain päistä, kohdistuu lohkoon taivutusvääntöä melkoisesti. Kardaanin aiheuttama vääntö taas kohdistuu vaihteiston kiinnitykseen, eli laatikon takareunaan. Mittasin tuosta pikaisesti, että 160cm on etu- ja takakiinnitysten väli. Jotkin konevaihtoja moggeihin tehneet on laittaneet lisätukia helpottamaan lohkovalua, ettei se halkea rytkytyksessä. En minä tiedä onko se vinkkelikasin kanssa tarpeen, mutta kannattaa kuullostella jos jollakulla olisi kokemusta.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Edited by - JiiPee on 09/11/2005 18:56:47