Viestiketju: Mokki kuume
Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 08.11.2005, 21:20
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Työkoneeksi, jos on kuorma-auton kokonaispainossa (pitää olla N2/N2G- tai N3/N3G-luokan auto nykyään työkoneeksi) ja kuormalava poistamalla. Lisäksi pitää olla joku kone tai laite, jolla sitä työtä tehdään, koska pelkkä lavaton kuorma-autohan ei ole mikään työkone. Vaikka auravarustus tai vinssi kiinni, niin on työkone. Lumiauralla varustetulla koneella ajaminen kesällä voi olla kyllä vähän rajoilla, joten joku muukin laite kannattaa olla kuin pelkkä lumiaura, nosturi vaikka tai se vinssi.

Ihan oikein päättelit ne tehoprosentit. Pienemmissä mogeissa ei ole ollut kuin alle sadan hepan tehoja vakiona ja nämä ihan pienimmät on niitä 30-heppaisia. 406:t on lyhyitä ja ketteriä vähän isompia vehkeitä, kokonaispaino 6-6.5 tonnia, tehot 70-90hv. 406:n pidempirunkoinen versio 416 ja tehoja on jotakin 100-110hv (sama kone, rajoitin korkeammalla), painoa aika lailla samat kuin 406:ssa. Sitä isommat alkaa olemaan johonkin metsässä offaamiseen jo vähän isoja, mutta kuka tykkää mistäkin.

Mutta eihän niitä vältämättä kilpiin tarvitse laittaa. Tuommoinen vanha moggi on melko karmea ja hidas ajaa pidempää siirtymää, joten mieluummin kuljetusauton kyytiin. Silloin on sitten ihan sama, mikä pata siellä kuskin jalkatilan kaventaa olemattomiin tai sitten hytti on lähtenyt kokonaan ja on tehty mogista joku vähän eksoottisempi härveli. Onhan ne härvelit hienoja ja hyviä menemään vakiomoggiin verrattuna, mutta jotenkin vaan vanhan toimivaksi kunnostetun näkeminen käytössä lämmittää mieltä.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten