Referenssiluvuista yksi juttu, josta tuntuu olevan väärinkäsityksiä:
Referenssiluku ei kuvaa valon määrää vaan sen tiheyttä, eli vastaantulijan näkemää valon kirkkautta. Suurella referenssiluvulla olevat valot ovat pistemäisiä ja näyttävät hyvin kauas. Tätä tarvitaan esim. Saksassa moottoritiellä kun mennään yöllä 250 km/h ja jarrutusmatka on jo 200-300 metriä.
Suomen nopeuksilla ja ihan erilaisella ongelmilla (hirvet, kevyt liikenne) on paljon viisaampaa laittaa leveällä keilalla olevat pienireferenssilukuiset lisäpitkät, jotka kuitenkin valaisevat eteenpäinkin riittävät 150-200 m.
Valon määrä yleensä lisääntyy lampun halkaisijan kasvaessa. Silloin suurella heijastimella on helpompi osoittaa valoa haluttuun suuntaan.
Mulla on 200Tdi Discossa (jonka alkuperäiset valot ovat ihan surkeat, pistemäiset, referenssiluvulla 25 olevat valot) lisäpitkinä Cibien Turini Apollot, referenssiluku 10 ja halkaisijaa ainakin 25 cm, ja kun ne laittaa päälle, niin koko tien leveys ojia myöten valaistuu parinsadan metrin päähän. Ja noissa on ihan tavalliset 55W H2-polttimot, ei mitään rallilamppuja.
Että silleen ...
T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/