Empiirisesti todettu asia, että pakilla se murros ratkeaa.
Kyllä se vaan taitaa taka-akseli joutua kovemmalle, kun alkaa asiaa pohtimaan. Taka-akselihan se vaatii ensinnä tractionbarin näissä jousimuokatuissa laitteissa. Taka-akseliin siis kohdistuu enemmän vääntäviä voimia: kardaani + pyörän pito. Tekeeköhän toi anti-squattikin vielä omat jekkunsa vaan taka-akseliin?
Akselin paikkaa vaihtaessa pääsisi kyllä mukavasti eroon parista vaikuttavasta asiasta, kuten moottorin paino akselin päällä, eteenpäin ajaessa kuluneista murroksista ja monasti etuakselista puuttuvasta tractionbarista.
Pahin tilanne murroksen suhteen on juurikin sellainen, missä melkein koko auton paino on eturenkaan päällä. Eli olet rinteessä nokka alaspäin ja auto vielä vähän kallistuneena toiselle sivulle. Sitten joudut ottamaan pikku pakin. Etulukko päällä kaikki voima kohdistuu yhteen murrokseen, koskapa ylempi eturengas sutisi tyhjää ilman lukkoa. Tällaiseen tilanteeseen harvoin joutuu, mutta kahdella etupäällä siihen joutuisi varmasti.
www.alanmiehet.com #1