"235 17" 65r michelinit"???? Tarkoitatko, että on renkaat kokoa 235/65R17? Jos on, niin tokko on kovin karkeakuvioiset. Karkeampi rengas metelöi asvaltilla enemmän kuin tiheämpikuvoinen. Poikkeuksiakin toki on, mm. Michelin 4x4 A/T:t on mielestäni meluisammat kuin monet M/T:t, jos verrataan samaa rengaskokoa samassa autossa.
Matalaprofiilinen rengas on kyljistään kovempi ja välittää kulutuspinnan tärinää paremmin vanteeseen ja sitä kautta akseliin ja edelleen runkoon ja koriin. Sopisiko siihen jotkin vähemmän tuning-vanteet, eli 15" tai 16"? Saisi niille paremmin maasturiin sopivia renkaitakin.
Kyllä talviajo sujuu takavedolla, mutta kun sitä kyselet, niin luulen tämän olevan trolli tai sitten tässä on kyseessä ensimmäinen takavetoautosi (vaikka onkin kytkettävällä nelivedolla lisätty)? Kumpaa on? On vähän myöhäistä epäillä ajo-ominaisuuksia ja tyyppivikoja nyt, kun se on jo ostettu.
No, kokeilet jossakin turvallisessa liukkaassa paikassa lumien tultua, miten perä lähtee kaasulla sivulle kaarretta takavedolla ajettaessa tai auto puskee suoraan mutkasta ulos neliveto päällä (reippaalla kaasunkäytöllä tai jarruttamalla). Ei kai siinä ole keskitasauspyörästöä? Järkevästi voi ajaa aina, eikä tarvitse koko ajan viedä autoa kahva edellä, kuten joitakin pimpparallipemareita näkee käskettävän heti kun ensimmäiset lumet tulee. Kyllä kytkettävällä nelivedolla voi ajaa järkevästi vaikka koko talven takavetoisena. Jos ei ole aiempaa kokemusta nelivetoisesta talviliikenteessä, kannattaa ottaa alku aika varovasti, ettei tule yllättäviä tilanteita ja ole koppi käsiä täynnä. Kyllä se siitä.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|