Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 30.10.2005, 00:19
Julle Julle ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: Kymenlaakso, .
Viestit: 173
Perusasetus

Eli fulltime neliveto keskitasauspyörästön viskolukolla.
Jos muita lukkoja on, ne ovat varmaan sähköisesti ohjattuja, eli napeista päälle ja pois.
Takatasauspyörästössä saattaisi olla myös viskolukko??

Tuossa ei tarvita kun nuo kaksi eri nopeusaluetta. Keskivisko hoitaa pyörimiseron eliminoimisen etu- ja takaperän välillä oikein nätisti.

Tuo visko toimii siten, että kun eri akseleille tulee jostain syystä nopeuseroa, syntyy myös umpinaisen silikoniöljyllä täytetyn viskon sisälle pyörimiseroa ja tiiviisti toistensa lomassa olevat (öljy välissä) levyt aiheuttavat liikkuessaan oljyn leikkautumista. Leikkautumisen seurauksena öljy lämpenee ja laajenee, jolloin viskon vastus kasvaa ja pakottaa akseleita pyörimään samaa nopeutta. Eli pitoa siirtyy portaattomasti pitävämmälle akselille.
Jos pyörimisero kasvaa yht'äkkiä, menee visko "kiinteäksi" (hump-termi tulee viskokytkimen vääntömomenttikäyrän jyrkästä noususta em. tilanteessa). Viskon jäähtyessä tilanne palautuu lähtökohtaansa.
Tuo viskokytkin (lukko) on umpinainen kappale yleensä laatikon ja kardaanin välissä. Viskolukitussa perässä se on perämurikan sisällä. Ei tarvitse laatikkoon/perään mitään ylimääräisiä öljyn lisäaineita ja ei ole yleensä purettavissa. Moni on turhaan laittanut viskolukolliseen perään lukkoperäöljyä.
Viskolukkoa ei pidä sekoittaa viskovetoon, jossa veto siirretään toiselle akselille/pyörälle kokonaan viskon avulla ja joka kestävyydeltään on maastokäytössä kyseenalainen. Viskolukollisessa tasauspyörästössä voima siirretään rattaiden välityksellä ja visko tasaa ainoastaan pyörimiseroja.
Jeepistä en mitään ymmärrä, mutta noin olen viskolukon toiminnan käsittänyt.

-Julle-
Vastaa lainaten