Lainaus:
quote:
and We have a Winner... MEKES Traktori, vajaa kymmenen tehtiin, yksi on säilytettynä ja museoituna ja loput romutettiin, tämä on yksi niistä romutetuista, valm. nro. 005 valmistusvuosi 66 ja Mekes parkano, saman tehtaan piti aikoinaan alkaa valmistaa mm. BMW henkilöautoja, yksi semmoinen tuotiin jopa kotimaastaan ihmeteltäväksi, sekä Steyr-Puch Haflingerita jollainen toimi ainakin tehdaspalokunnan paloautona..

tää on jostain sweitsistä kuvattu
"auto tykkää kun sillä ajetaan..."
|
Hyvät Herrat ja Nuoret Miehet
Kyseisessä arvoituksessa oleva laite on Mekes 4000 "Muuli" maastotraktori. Laitteita valmistettiin 12 kpl vuosina 1965 - 66. Laitteen konstrukstio on kotimainen, mutta siinä käytettiin samoja komponenetteja (kone ja vaihdelaatikko) kuin Haflingerissa. Muutamien kenttäkokeiden (sähköyhtiöt, armeija) jälkeen laite todettiin onnettomaksi laitteeksi. Mekeksien jouduttua taloudelliin vaikeuksiin (aikansa Valco) ja muuttua Parkano Oy:ksi 11 kpl laitteista romutettiin. J-T:n isoisä (joka päätti myös romutuksista) osti kuitenkin itselleen yhden maatalouskäyttöön. Tämä laite oli mm. marjapoimimakoneen alustana 1970-luvulla ja nykyään Parkanosssa entisöitynä.
Parkanoon hankittiin aikoinaan myös neljä Haffea (paloauto, umpikoppa ja kaksi avolavaa). Paloauto on J-T:n isällä metsästyskäytössä (J-T:n mukaan hänellä) Umpikoppa oli 1980-luvulla Espoon automuseossa ja toinen avolava "Muulin" entisöijällä Parkanossa. Neljäs auto on romutettu. Mekes suunnitteli ennen romahdustaan Haflingerin kovakuorisen version valmistamista armeijan käyttöön ja siitä pitikin tulla Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinnen ajoneuvo. Asiasta löytyy mm. vuoden 1981 Mobilista tarinaa.
Palo-Haffen kuva löytyy J-T:n profiilista.
J-T:n isä
Punane Styer-Puch Hafflinger vm-65
Älä puhu paskaa ne on perunoita