Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 25.10.2005, 19:46
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Saako laillisesti ilman muutostöitä laittaa pajeroon vanteet 9tuumaa leviät ja 15tuuma halkaisialla ja 31kertaa 10,5 renkaat?

Olen ihan noviisi näissä asioissa, ja apua kaivattaisiin.
Pajerotuntijat ottakoot tarkemmin kantaa Pajerokohtaisiin laillisuuksiin, mutta kun kerran itse mainitsit noviisin, niin laitan muutaman jutun laillisuusasioita sivuten omien kokemusten pohjalta vinkiksi, jos vaikka olisi hyötyä jossakin vaiheessa.

31x10.5-15 renkaalle käy vanneleveydet 7-9 tuumaa, joten vähän käyttöajatuksesta ja renkaasta riippuen valitaan sopiva. Jos offipeli, katsoisin noita 7-8 tuumaa leveitä vanteita mieluummin kuin ysituumaisia. 8" vanteella moni tuonkokoinen rengas istuu hyvin, ei ole pinnastaan pyöreä eikä vanteen reunat hankaa heti kiviinkään. Jos haet vanteita ihan maastoajoon, niin 7" voisi olla passeli, koska silloin vanteen reunat on enemmän renkaan suojaamat. Jos rengasvalmistaja antaa vain yhden vanneleveyden, kannattaa sitä käyttää. Jos vanteet on jo valmiiksi hankittu, niin niille sitten. Ysituumainen käy tälle rengaskoolle.

Vanteessa on mainitsemiisi muutostöihin liittyen sitten tärkeä ominaisuus myös sen offset, eli keskilinjan etäisyys kiinnityspinnasta. Jos vanne tuo renkaan liikaa ulospäin, tarvitaan lokasuojan levike. Jos vanne vie renkaan liikaa sisään, se saattaa ottaa käännettäessä ja/tai joustoissa kiinni lokasuojan sisäpintoihin tai jousituksen/pyöräntuennan osiin. Myös itse vanne (vannekehä) saattaa liian sisällä ollessaan ottaa kiinni raidetangon päihin, palloniveliin, jarrusatulaan jne. Kiinni kahnaaminen ei käy katsastajalle. Pienet lokasuojien trimmaukset menee lekalla lyöden, mutta muutakin voi joutua tekemään, kuten rajoittamaan etupyörien kääntymistä, saahaamaan mahdollisia puskurimuoveja yms. Itse laittaisin mieluummin pienet lokasuojan levikkeet kuin rajoittaisin kääntymistä. Siis vanteen offset sen mukaan, että rengas mahtuu juuri kääntymään ottamatta kiinni ja sitten lokasuojan levikkeellä hoidetaan mahdollinen liika ulkonema.

Raideleveys ei myöskään saa kasvaa yli sallitun, muutos vakioon verrattuna max. 30mm. Jos uudet vanteet tuo renkaat vakioon nähden ulommas, on muutos vakioon nähden tietysti kaksinkertainen, kun sama muutos on molemmilla puolilla, siis ulkonemaa lisää max. 15mm per puoli. Ei tätä vuosikatsastuksessa varmaan seurata, mutta jos menet joskus renkaiden muutoskatsastukseen, niin kyllä se mitataan. Mitta otetaan renkaan kuvion keskeltä keskelle ja sitä verrataan tietokoneelta löytyviin tyyppitietoihin. Vanteita valitessa täytyy tämäkin asia pitää mielessä, jos aikoo auton pitää tielaillisena tai saada mahdollisen muutoskatsastuksen läpi.

Noviisin kannattaa harkita osaavan rengaskaupan asiantuntemuksen hyödyntämistä. Maastureihin sitä löytyy parhaiten niiden renkaisiin keskittyneistä liikkeistä, joita ei tosin montaa Suomessa ole. Siellä tiedetään mm. Pajeroon laillisesti käyvät koot, vannemitat, tarvittavat muutokset yms. asiat. Ns. tavallinen rengasliike ei välttämättä edes tiedä, mikä ero on A/T- ja M/T-renkailla (on nähty).

Mitään mainostamatta kannattaa katsoa ja kysyä vaikkapa http://www.cros4wd.com ja http://www.offivaruste.com (nämä on tässä sattumanvaraisessa järjestyksessä).

Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten