Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 20.10.2005, 14:07
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Pelkkä vesiruiskutus ei lisää tehoa, mutta se laskee imuilman lämpötilaa ja sitä kautta tiheyttä, eli lisää sylinteriin menevää ilmamäärää. Tämä taas mahdollistaa suuremman ruiskutuksen ja siitä saadaan lisää vääntöä ja tehoa. Pelkkä imuilman lämpötilan laskeminen vähentään kyllä koneen lämpörasituksia.

Metanoli toimii kuten vesi imupuolella, eli jäähdyttää voimakkaasti, mutta se lisäksi palaa sylinterissä. En tiedä tarkkaa vaikutusta, mutta arviona: Jos vesi/metanoli-seos on 50/50 ja ruiskutus 20 % polttoaineen määrästä, niin palavan aineen määrä lisääntyy 10 % eikä vaikutus momenttiin/tehoon voi siitä paljon poiketa.

Vesiruiskun saa kytkettyä monella tavalla. Yksinkertaisin on painekytkimellä halutusta ahtopaineesta alkaen. Monimutkaisimmillaan voi olla tietokoneohjattu kartta kierrosluvun, polttoainemäärän, ahtopaineen ja vaikka ulkoilmanlämpötilan mukaan.

Tossa jotain tietoa asiasta: http://www.offroadpaja.fi/Aquamist/Aquamist.htm


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi
Vastaa lainaten