Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 28.02.2006, 13:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Auton perä kulmavaihteena?


Sarjassa pellepeloton-projekteja...

Minkähän verran joku auton perämurikka mahtaa kestää käyttöä kulmavaihteena sillä tapaa, että diffi olisi avoin ja toinen vetoakseli kiinni ulkopuolelta? Korkkaako pikkurattaat nopeasti?

Pitäisi tehdä isohkoon halkosirkkeliin 15-20hv teholle max. 600 1/min kierrosnopeudelle 90 asteen kääntö, eikä painon kanssa olisi niin tarkkaa. Siihen sopisi (ainakin periaatteessa) melko kätevästi joku erillisjousitetun takavetoisen henkilöauton perä. Miksei IFS-keulaisen nelivedon etumurikka tai joku kapea maasturin jäykkä taka-akselikin kävisi, vaikka Suskan.

Hitsilukolla saisi vaihteen kestopuolen kuntoon, mutta sille toiselle vetarille olisi tarve jonkinlaisen sulakkeen muodossa, eli ylikuormalla se laukeaisi pyörimän vapaasti, jolloin diffin läpi välittyvä teho putoaisi siksi lähes nollaan. Voiman "kulkusuunnalla" voisi vaikuttaa välitykseen (vetarista kardaanin laippaan päin tai päinvastoin).

Onkohan ajatus ihan susi jo syntyessään?


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

__________________
Jukka
Vastaa lainaten