Tekeillä on, vaikka pitää ensin saada tuo alustamuutos pois jaloista. Varmaan vasta ensi vuoden aikana pääsen toden teolla kiinni moottorin kutitteluun.
Minulla on vähän enemmänkin osia lähdössä laserleikkaamoon lähiaikoina, joten mukaan mahtuisi tietysti pakosarjan laippoja muillekin, jos kiinnostusta löytyy. Hintaa itse leikkaamisesta tulee tuskin muutamaa euroa enempää per läpyskä, veikkaisin yhteen pakosarjaan tarvittavien neljän kappaleen pyörivän jossain 20 euron hujakoilla 10-15 mm pellistä tehtynä.
Voisin piirrellä niitä tuossa joutessani, minulla on irtopakosarja vm. -88 3B-koneesta josta saa hyvät mitat otettua. Pakoaukko kannessa on muuten isompi 3B- kuin B- koneessa. 3B:n varhaisten ja myöhäisten mallien erosta ei ole tietoa, en ole vielä mitannut. Pitäisikö aukot muuten tehdä alkuperäisen pakosarjan mittojen mukaan, vai vähän alikokoon jotta ne saa viilattua/vingutettua juuri kannen aukkoon sopiviksi?
Itsellä on kyllä vielä vähän epäselvää mitä materiaalia tulen käyttämään, kun periaatteessa austeniittinen haponkestävä teräs (316L) olisi aika ylivoimaista muilta ominaisuuksiltaan (kuumaluja näissä lämpötiloissa, johtaa huonosti lämpöä, ei happane) mutta pieni ongelma tulee sen lämpölaajenemisen hallitsemisesta (n. 2,5-kertainen sylinterikanteen verrattuna). Ja kun tarkoitus on tehdä mahdollisimman kompakti sarja voi kuitenkin olla järkevämpää tehdä se mustasta ja pinnoittaa se jollain hyvällä tarkoitusta varten tehdyllä keraamisella aineella, niin ei pultit katkeile ja tiivisteet ala vuotaa. Täytyy vielä pohtia.
Pakosarjan tiiviste on muuten järkevämmän oloinen noissa uudemmissa, kun on monesta ohuesta päällekkäisestä pellistä tehty. Vanhoissa oli kahden reikäpellin välissä jotain asbestin kaltaista mineraalikuitua.
|