Scout tuossa mainitsikin jo tyypillisimmät syyt gepsin epätarkkuuteen.
Samuli Miettinen - GPS käsikirja on hyvää luettavaa, jossa on perustietoa kepseistä ja järjestelmästä.
Laalaan mainitsema ilmiö ei ole mitenkään harvinainen. Nykyiset (24?) satelliittia antavat kyllä erinomaisen kattavuuden kunhan kepsillä on esteetön näkyvyys taivaalle.
Pahin epätarkkuuden aiheuttaja on auton oma heijastuspinta (konepelti/katto). Radioaallot saavat häiriöitä ja tarkkuus kärsii. Ulkoinen antenni poistaa tämän ongelman.
Kokeilin kerran Hki-Luosto välin ajaa ilman ulkoista antennia ja yhteys pätki n. 20 kertaa pitkiä aikoja. Sama takaisin tullessa ulkoisella antennilla eikä mitään ongelmia.
Toinen on sankka metsä ja satelliittien hetkittäinen huono sijainti. Joku vakiosatelliitti saattaa olla pois käytöstä ja varasatelliitti ei ole niin hyvässä paikassa. Sankka pilviverhokin voi haitata.
Hyppimistä kutsutaan ns. 'tikkatauluilmiöksi'. Vaikka gps on paikallaan, piirturi tekee koko ajan uusia spotteja. Normaalia kepseille.
Joku saattoi huomata että Merrasmäen puolella, taisi olla rastit 17 ja 18, antavat koko ajan eri lukemia/huonoa satelliittikenttää. Siinä ilmeisesti sähkölinja ja maaston muoto(rinne)+puut sekoittivat kepsiä.
GPS-hiiristä+karttaohjelmista ei ole kokemusta mutta samat asiat varmaan pätevät.
|