Lainaus:
quote:
Kauanko paloi aikaa ja paljonko oli ongelmaa talvieksytyksen kuvin määrätyiden rastien pistelaskuissa??? Voisko samaa ajatella Warniinki, vaikka kilpailijoita onkin paljon enemmän, ku eksytyksessä??????? Ihan siis kehittävänä ideana. Niin ja mun mielestä samat pisteet kaikista rasteista. Ja jos halutaan jotain selvästi erikoisempaa, niin sit esim. sidotut rastit, joiden pistearvo on enemmän, ku tavallisten, mutta ei kuitenkaan aivan poskettomasti enemmän, jotta taktikoinnille jäisi myös varaa.
|
Jos eläkeläinen muistelee niin talvieksytyksessä kuvia laski roosa, k.kirsi ja meikä. Ei siinä niin kauan mennyt. Yhden kameran kuvia ei saatu purettua. Lapissa kuvia laski isompi porukka ja siinä meni sellaiset 2 tuntia, josta osa meni siihen, että kun kilpailijan pisteet poikkesivat ilmoitetusta kilpailijalle soitettiin ja pyydettiin paikan päälle. Kaikki kuvat purkautu ongelmitta, yhdessä kortissa oli mekaaninen vika ja sitä piti vähän taivutella ennekuin kuvat saatiin ulos. Viime kesän jaanisöitissä meikä yksin otti kuvat vastaan, katsoin ne läpi ja syötti taulukkoon. Autoja oli aika pirusti. No, onneksi Valeri tuli välillä auttaan ja osa aikaa meni muuhunkin hymistelyyn (ne tytöt jos joku muistaa). Siinäkin tuloslaskenta pysyi aikataulussa. Yksi copy-paste virhe oli mikä korjattiin samantein kuin kilpailija sen huomasi kun tulokset laitettiin esille. Kaikkien kuvien luku oli jaanisoitissa ok.
Tuo valokuva homma on käytössä kaikissa muissa (siis missä ajetaan samantyyppistä kisaa)paitsi warnissa. Ja tuollainen että 30 rastin jälkeen emit täytyy tyhjentää aiheuttaisi monissa kilpailuissa (missä ei ajeta niin pienellä alueella) turhaa siirtymäajoa (lue vaikea järjestää). Saahan mielestäni nuita emittejä mielestäni isommallakin muistilla, mutta voi olla hinta/saatavuus kysymys. Yksi probleema mikä nuissa emitteissä on mitä ainakin tämän palstan mukaan oli tapahtunut eli ne oli ruuvattu irti ja viety auton luo. Esim. venäläisillä oli yhdessä kisassa mukana akkuporakoneet kun kuvassa piti näkyä joko auton rekisterikilpi ja/tai kilpailunumero. No akkuporakone oli sitä varten, että kilvet ruuvattiin irti ja ruuvattiin aina valokuvan oton kannalta helpoimpaan paikkaan kiinni kuvausta varten. Sen takiahan venäläiset vaati lapland trophyssä, että auton rekisterikilven on sijaittava originaali paikalla. No tuosta keskusteltiin ja todettiin, että jos joku haluaa rei'ittää autonsa niin ihan vapaasti. Siis venäläinen perinnehän on, että jos on sääntö tai laki niin ei puhettakaan että sitä noudatettaisiin vaan pääkysymys on heti miten sen pystyy kiertämään, se on niin syvällä siellä kulttuurissa. Eli siinä mielessä osoitemaa nuihin irtonaisiin emitteihin olisi olemassa. Mutta kuten sanoin se kuuluu kulttuuriin eikä siitä pidä venäläisiä syyttää. Tämä suomen lainkuuliainen kulttuuri on vain niin vieras.
Nuihin ylinopeuksiin latvialaisille ja venäläisille on turha sanoa, että ylinopeudesta rangaistaan. Se on kun kaataisi vettä hanhen selkään. Kysymys on miten sitä valvotaan, kuka ja miten rangaistaan. Nythän ei warnissa ollut poliisia paikalla (eivät saaneet) joten tuo ylinopeusvalvonta jäi puheenasteelle. No sehän selvää, että sille annetaan piu paut. Lapissa oli oikea poliisi oikean tutkan kanssa ja vielä landcruiserilla ja siellä kaikki ajoi tasan 50km/h tunnissa. Sehän oli hirvittävä shokki lapin kisassa venäläisille, multakin tenkattiin monta kertaa, että ihan oikea miliisi tutkan kanssa ja sitten ettei sellaista voi sallia...koko kisa on pilalla..no sitä sitten päiviteltiin myös Off Road Drivessä ja Polniy Privodissa kun miliisi oli aina ja kaikkialla ja jopa suolla mittasi ylinopeuksia! Miliisihän on alhaisin ammatti venäjällä ja aina lahjottavissa.
Tuota warnia on haukuttu nyt olan takaa täällä ja meikäkin sai täysin syyttömänä siitä soiton pietarista asti tänään...tuo kerroin homma on mielestäni joku täysin käsittämätön sekoilu ja se on pilannut varmaan monen jotka oikeasti ajoi kilpaa kisan totaalisesti (aika moni ulkomailta osallistuneista ajoi ihan vakavissaan kilpaa niinkuin lapissakin). Penttilän Samikaan yksi järjestäjistä ei tiennyt miksi se oli kehitetty. Täytyy muistaa, että moni warnin kilpailijoista oli tänä vuonna ensikertalaisia tai niitä jotka eivät tulleet niinkään kisaamaan vaan just for fun. Ehkä joku safarisuunnistusluokka olisi näille ei niin tosissaan kilpaileville jatkossa hyvä? Tuota emittin käytön järkevyyttä voisi jatkossa myös harkita, jos se aiheuttaa enemmän ongelmia kilpailijoiden tasavertaisuuden ja tuloslaskennan puolesta kuin hyötyä. Ehkä myös selkeä penalty taulukko olisi tarpeen? Loppujen lopuksi kritiikistä on aina poimittava ne pielessä olevat asiat (suurin osa oli kirjoitettu nimellä eli ne on tarkoitettu ihan vakavasti otettavaksi) ja ihan oikeasti paneuduttavan niiden ratkaisuun. Kilpailijoiden aliarvioiminen on aina huono ratkaisu. Ehkä tutustumismatka vaikka ensivuoden Lumetörmiin olisi paikallaan? Se on yksi eestin parhaiten hoidetuista kisoista.
Itse kun on nähnyt minkä täystuhon AKK on aiheuttanut ennen niin suositulle trial -lajille(kuka vielä muistaa Simon) niin en olisi hirvittävän paljon sitä mieltä että AKK:ta tässä pitäisi huutaa apuun.
Sinänsä hauska yhteensattuma, että eestin foorumissa keskustellaan juuri nyt kiivastikkin eestin kilpailujen järjestämistasosta vrt. esim. latvia tai jostain ihmeestä standardiksi nousseeksi lapin kisaan ja eestin suurvallan murentumisesta off road suunnistuksessa (lähinnä latvialaisten kehitys).
Helppohan eläkeläisenä ja ulkopuolisena on tässä hölistä! Ja oliko tässä mitään järkeäkään..