Yksi tuttu entinen mossemies (entinen=ei mossea enää) kertoi, että kyllä neukkupelille pitää tarjota aidon puutteessa mielellään trustivapaan bentsiinin tuotteita, ei se muuten tahdo oikein käydä eikä öljyt pysyä sisässä.
Lainaus:
quote:
lauhduttimen käyttö laskee paineita. mutta tämä on ihan loogista koska kun lauhdutin on käytössä niin öljy on suuremmalla pinta alalla. joten paine ei ole yhtä suuri kun jos olisi kiinni (kaikki öljyt pyörii vain koneessa).
|
Lauhduttimen ja jäähdyttimen erosta en sano mitään.
Paineeseen ei vaikuta miten suuri öljymäärä (tai miten suurelle pinta-alalle jakautuneena) siellä pumpun painepuolella on. Painepuolen vuodot vaikuttaa ja paineenrajoitin (vuoto sekin, tosin rajapaineessa avautuva).
Öljynjäähdytintä käytettäessä oljyn lämpötila alenee ja viskositeetti kasvaa, joten laakerit ja erilaiset ruikkivat suuttimet vuotavat öljyä vähemmän. Siksi kuuman koneen öljynpaineen pitäisi olla jäähdyttimen kanssa suurempi kuin ilman jäähdytintä. Tää siis silloin, jos kaikki öljy menee painepuolella jäähdyttimen kautta.
Uazissa on vissiin sitten "sivuvirtajäähdytin", eli vapaa paluu pohjaan, hmmm...
Edited by - JiiPee on 10/10/2005 14:53:50