Siis, mihin sä olet laittamassa ilokaasua????
Sorry olen vähän blondi, etkai sä metsään tarkoita???
Alla on ohjeet mitä annetaan foffi -autoille, kilpailukäyttöön.....
Se kannattaa pitää mielessä vaikka ei kilpailisikaan. Offarit on muutenkin viherpiipertäjien hampaissa niin me ei TODELLAKAAN tarvita negatiivista julkisuutta kuten esim. hullu tappoi itsensä metsässä....
Sähköjärjestelmä
Ilokaasujärjestelmän ohjaus- ja päävirta kytkettävä päävirtakatkaisijan kautta, mikäli semmoinen on käytössä. Autoissa joissa ei ole alkuperäistä virtalukkoa on oltava erillinen sytytys- ja käynnistysvirta katkaisija. Ilokaasujärjestelmän sähkökytkennät oltava varmistettu omalla erillisellä sulakkeella. Järjestelmä ei saa olla kytkettävissä päälle ilman että sytytysvirta on kytkettynä. N²O järjestelmä aktivoitava erillisellä katkaisijalla joka on helposti kuljettajan käytettävissä, sekä selkeästi merkitty N²O ON/OFF, järjestelmässä oltava erillinen rele, joka mahdollistaa järjestelmän aktivoinnin ainoastaan täydellä kaasulla. Releen on myös katkaistava syöttö kaasuläppien sulkeutuessa.
Turvallisuus
Kaikissa katetuissa autoissa joissa ilokaasujärjestelmä on oltava kiinteästi asennettu sammutusjärjestelmä sisältäen aktiivista sammutusainetta. Sammutusjärjestelmässä oltava vähintään yksi suutin suunnattuna kohti kuljettajaa sekä yksi suutin konehuoneeseen. Vastattava vähintään 2,5kg Halonia. Umpikypärä liekinkestävällä visiirillä vaaditaan avoautossa jossa ilokaasujärjestelmä. Kuljettajan varusteet yleisesti vastattava kyseisen kilpailuluokan säännöksiä. Ilokaasupullon täytön saa suorittaa ainoastaan valtuutettu jälleenmyyjä. Ilokaasupullon lämmitys saadaan suorittaa ainoastaan tehdasvalmisteisella siihen tarkoitukseen valmistetulla lämmittimellä. Ilokaasupullo suojattava suoranaiselta auringon paisteelta. Ilokaasupullossa oltava painemittari pullon paineen tarkistusta varten.
Ilokaasujärjestelmän säädökset
Käytettävä ilokaasujärjestelmä oltava tunnetulta valmistajalta ja vapaasti myynnissä. Järjestelmässä saa käyttää ainoastaan alkuperäisiä osia joita ei saa millään tavoin muuttaa. Järjestelmä asennettava valmistajan ohjeiden mukaan. Ilokaasua ei sallita ahdetuissa moottoreissa. Ajoneuvot joissa on ilokaasut on varustettava ”timantin” –muotoisella vihreäpohjaisella merkillä, sivujen koko vähintään 100mm ja tekstillä N²0. Merkki asennettava ajoneuvon ulkopuolelle ilokaasusäiliön välittömään läheisyyteen. Jonkun muun aineen käyttö ilokaasujärjestelmässä on ehdottomasti kielletty. Kaikki ilokaasupullot on oltava vähintään yläpäästä sinisellä merkitty. Katetuissa autoissa ilokaasupullolla oltava ylipaineventtiilistä kierreliitoksella varustettu poistoputki tai metallipunosvahvistettu letku jonka läpivienti auton ulkopuolelle. Ilokaasupulloa ei saa asentaa konehuoneeseen. Ilokaasupulloa , letkua tai putkea ei saa asentaa yhteen tai välittömään akkukaapeleiden läheisyyteen
Tekninen tarkastus
Ilokaasujärjestelmässä tarkistettava letkut ja liitokset mahdollisten vaurioiden ja asennusvirheiden varalta. Täyskaasu releen tarkistus suoritettava paineettomalla järjestelmällä. Tarkistus että rele ei aktivoidu ennen täyskaasua suoritetaan kuuntelemalla relettä, tai mitattava volttimittarilla. Kaasuventtiili sulkeuduttava ennen kuin kaasuläpät kaasutinjärjestelmässä sulkeutuvat.
Eli:
Ilokaasujärjestelmässä saa käyttää ainoastaan tehdasvalmisteisia komponentteja. Ilokaasupullot tulee eristää kuljettajasta vähintään 3 mm alumiinilevyllä tai 2 mm teräslevyllä. Ilokaasupullon ylipaineventtiili ei saa olla suunnattuna kuljettajaa kohti. Ilokaasulinja ei saa kulkea samalla puolella ajoneuvossa kuin päävirtalinjat. Pulloa ei suositella asennettavaksi akun välittömään läheisyyteen. Ilokaasupullon painemittari on pakollinen. Pakollinen kierrosrajoitin ilokaasujen päällekytkennässä. Ilokaasujärjestelmällä tulee olla erillinen virtakatkaisija joka on kuljettajan ulottuvilla. Umpiautossa tulee olla kiinteä sammutusjärjestelmä. Ilokaasut saavat kytkeytyä päälle ainoastaan kaasuläppien ollessa täysin auki. Kytkentä toteutetaan mikrokytkimellä joka sijoitetaan kaasupolkimeen tai kaasuvivustoon. Ilokaasupullon lämmittämiseen saa käyttää ainoastaan siihen tarkoitukseen olevia lämmittimiä. Ajoneuvo tulee merkitä vähintään 100mm x 100mm vihreällä tarralla joka seisoo yhdellä kulmalla. Tarrassa tulee olla selvä merkintä N2O. Tarra tulee kiinnittää auton ulkopuolelle ilokaasupullon välittömään läheisyyteen. Ahtimen ja ilokaasun samanaikainen käyttö kielletty
-B-
Ai niin P.S. Mitä hemmettiä sä mietit pullon hintaa kun järjestelmä ja korjattavat osat maksaa kuitenkin maltaita...
Edited by - -B- on 08/10/2005 20:12:58
|