Dieseleissähän niitä on tosiaan ainakin Opelilla, Lancialla (Volumex), Caterpillarilla, Valmetilla ja Mazdalla ollut.
Käsittääkseni Comprex-ahdin ei ole kovin helppo sovittaa alkuperäisestä poikkeavaan moottoriin, ettei esim. pakokaasu pääse imuilman sekaan kun kierrostilavuudet ja -nopeudet ovat väistämättäkin erilaisissa moottoreissa erilaiset. Jos löydät edes jonkunlaisia mitoituslähtökohtia, voi sitä tietysti kokeilla, jos Mazdan kone sattuu ominaisuuksiltaan lähimaille sen moottorin kanssa jota meinaat ahtaa.
Tällainen löytyi joltain muulta foorumilta:
"Rakenteen suurin heikkous on Mazdassa se että laturin remmi joskus luistaa ja lamellit pyörivät liian hitaasti jolloin pakokaasut menevät imuilman sekaan ja cooleri nokeentuu tukkoon."
Oli siellä kaikenlaista muutakin lätinää aiheesta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...f30a3a2c3be700
Lisäksi Holy Smokesta seuraavanlainen väittämä:
"Valmeteissa ei ole mekaanista ahdinta käytetty, sensijaan Comprex- eli paineaaltoahdinta käyttivät jossain mallissa vuonna "kuokka&kirves" (70-luvulla?). Google kertoo lisää comprexista. Tämäkin vaatisi pakosarjan vaihdon, lisäksi ahdin on kovasti moottorikohtainen joten asennus todella ongelmallinen."
Löytyi searssilla seuraava aihe omaltakin palstalta:
http://petrisimolin.com/thepalsta/to...13156&ARCHIVE=