Lauantaina otettiin sitten savut ja ajettiin vajaa tunti.
Ja nyt sain mäkin aikaiseksi rekisteröityä.
Nyt voisin listata tähän millä muutoksilla volvo istui UAziin.
Kone paljastui lähemmin tutkiessa B19seksi, mutta hyvin sekin tuntuu autoa liikuttavan.
Eli keulasta alkaen:
1. Jäädytin; Uazin oma, ei muutoksia.
2. Puhallin, 14" imevä, istuu täydellisesti Uazin oman potkurin kehykseen. Termostaatti ohjaus ylävesiletkussa, 92 astetta päälle, 87 astetta pois. Sisällä ohjaus pakkokatkaisijalla.
3. Moottori, Volvo B19, noin 90 hv / 5000 kierroksella,
Öljyn painevalonanturi volvosta,
Öljynpaineanturi uazista, sopii moottorin etupäässä olevaan poraukseen, olisko 1/4" putkikierre? Laturin kiristinrautaa joutuu vähän muuttamaan anturin takia.
Laturi ja startti tietysti volvosta.
Lämpötila-anturi uazista, kanteen 15 mm reikä vanhan anturin tilalle ja siihen 3/8" putkikierre.
Koneenkorvat omavalmiste, 6mm latikasta. Kumit tojotasta.
4. Kytkin, volvo oma, kuten myös painelaakeri.
Kaikissa volvon kytkinkopissa löytyy paikka myös nestekytkimelle.
Painelaakerin käyttövipu ja työsylinteri Uazista.
Volvo kytkin kopasta piti leikata vaijerin kiinnitys ja tehdä 40x40 kulmaraudasta kiinnike uazin työsylinterille.
5. Vaihdelaatikko, Volvo m45 K2. On olemassa myös vanhempi K1 laatikko. Siinä vaihteensiirtäjämekanismi on laatikon kannessa. Josta seuraa että se ei mahdu kardaanitunneliin ilman leikkausta.
Koska käytin matalampaa K2:sta niin piti leikata noin 1 cm kardaanitunnelin tukipalkista eli ei päälle näkyviä muutoksia.
6. Jakolaatikko, Uazin oma. Se oli tämän muutoksen kinkkisin osuus.
Muutos tehty seuraavasti:
Katkaistu laatikkojen välinen pääakseli.
Sorvattu yhteiselle laakerille uusi pesä, joka hitsattu kiinni kannatusrautaan.
Tähän piti ostaa 12 e stefa, joka pitää jakolaatikon öljyt sisällä.
Ykkösen ratas kävi ahjossa hehkutettavana ja sen jälkeen ahjotuhkassa pehmemässä.
Muuten tuskaa työstää.
Tästä rattaasta saatiin siis pääakselille sopivat boorit.
Siihen hitsattiin kiinni 130 mm laippa.
Kaiken kaikkiaan laippoja on 3 kappaletta.
Yksi on volvo vaihdelaatikon kardaanin lähdössä. Toinen keskellä keskityksenä ja kolmas pääakselin booreilla jakolaatikossa.
Laippojen välissä on M-B w123 kardaanin värähtelyvaimennin eli rättinivel.
Tai miksi sitä kukin haluaa sanoa. Uskon että tällä "pehmeällä" kytkennällä niin jakolaatikon kuin vaihdelaatikon elinikä pitenee ?

Laatikot on kytketty keskenään 50 x 50 profiiliputkilla.
Koko paketti on 120 mm pidempi kuin orginaali joten tämä aiheutti etukardaanin jatkamisen ja takakardaanin lyhentämisen.
Samalla tietty vaihdekepit liikuivat 120 mm taaksepäin, mutta minusta se paransi ergonomiaa?!
Lisäksi tietty kaiken näköistä muuta pikkupuuhastelua pakoputkiston kanssa. siihen muuten laiton lambda-anturin niin saa seosmittarin kiinni jos haluaa kaasari säädellä.
Jossain vaihessa laitan Weberin pystyimukaasarin.
Vaihdevivusto on volvosta, vaatii pikku säätöä, mutta istuu kauniisti lattian huoltoluukun alle.
Käsijarruvipu piti taittaa eteenpäin jottein se haittaisi vaihdekepin käyttöä.
Tästä ei ole vielä kuvaa kun huoltoluukkujen 120 mm muutos on vielä tekemättä.
Johdotusta yksinkertaistin aika paljon. Konehuoneesta lähti kasa johtoja starttireleen, etuvastuksien ja hätäsytytysjärjestelmän poiston myötä.
Puola on Volvosta, eikä se kaipaa etuvastusta.
Sytytys on kärjellinen, hyllyssä on Ignitor odotamassa asennusta.
Ei tähän kaikkea puuhastelua tullut kirjattua, mutta osapuolleen näin tämä onnistui.
En voi suositella kerrostalon parkkipaikalla tehtäväksi kone swapiksi
Tässä linkki projektikuvastoon, laitan lisää sitä mukaan kuin tulee otettua kuvia.
http://photobucket.com/albums/a99/masi_71/UAZ%2031512/
-Masi_71-