Lainaus:
quote:
Kuten on jo todettu, parempi vaan hankkia esim. sukelluskäyttöön tarkoitettu pullo. Kokoja löytyy mukavasti, yleisimpiä ovat varmaankin 10 ja 12 litraiset pullot. Painetta niihin saa 200 / 300 bar. Pulloon tarvitaan tietenkin venttiili ja siihen sopiva paineenalennin. Paineenalentimeen sitten vaan matalapainepuolelle adapteriletku, johon voi laittaa vaikka paineen säätimen ja ihan normaalin pikaliittimen. Loppu onkin sitten ihan normaalia paineilmakamaa.
Itselläni on työn alla juuri kuvailemani järjestelmä. Pullona on 10/300 ja paikan tein Ramchargerin pyöräkoteloa vasten, sisälle tietysti. Autoon spiraaliletku ja renkaan täyttölaite (kolmella kuutiolla ilmaa täyttää kumit useammankin kerran). Jos olisi jotain muita (pieniruokaisia) paineilmahilavitkuttimia, niin niitä voisi käyttää samalla järjestelmällä.
Ilmaa saa mm. palolaitoksilta ja tietenkin sukellusliikkeistä ja seuroilta. Pullontäytön hinta riippuu paljon mistä ilmaa hakee, mutta ei varmasti ole kenelläkään offarilla siitä kiinni (ilmantarve kun ei voi kovin kummoinen olla).
Pulloja, paineenalentimia jne voi ostaa esim. Juvalla toimivasta Wasserspielen-liikkeestä, jonka sukekauppa-auto kiertää ympäri Suomea (tietysti muualtakin saa, mutta hinnat voivat olla sitten korkeammat). Wasserspielenillä pitää tosin tietää mitä haluaa...
---
360 cid fuel economy
|
Mulla oli jouten tuossa tupla seiskat 200'set alut mutta oikeesti ku
aloin miettiin, myin ne pois. En mee samaan autoon missä on 2800
litraa ilmaa litistettynä 200 kilon paineeseen, vertaa kompuran 10
baria. Ihan nokko menee akkunat ja korvat ku hiilari pullo menettää
venttiilinsä.
PI pulloon ku laittas hiilidioksidin niin se vois olla oikeesti
turvallinen ku maksimi paine on sama ku PI pullon säilytys paine.
*************************
**** Meindl tunturisusi 42 ****
Out of the frying pan and into the fire...
www.psory.fi