Näytä yksittäinen viesti
  #121  
Vanha 27.09.2005, 12:16
ASuur ASuur ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 04.03.04
Sijainti: Estonia.
Viestit: 219
Perusasetus

Meilla on todella tarkoitus ensi vuodella menna uudelleen ajamaan tämä vaikea retki.Tällä kerta Tallinn-Salekhard.Ajankohta tarkennetan viella parin viikon sisalla,mutta alustavasti se on 5 viikkoa, haarukkassa jossain heinakuun puolesta välista syyskuun puolen välin.Eestista lähte 3-4 autoa : 2-3 6x6 Volvoa ja yksi U406 Unimog.Lisaksi on ainakin yksi vapaa paikka varattu Suomelle.
Jos halukkaita löytyy,pyydetään ilmoitamaan osoiten " suur@uninet.ee " 30.11.2005 asti.
Ottaen huomion tämän vuoden kokemuksia ollan kehitetty seuravat perussäänöt:
Autojen on oltava 4x4 tai 6x6 maasto-kuormaautoja,diesel konella.Riitavan isoilla tankeilla 1000 km ajamiseksi vaikealla maastolla.
Pakollinen on ainakin yksi vinssi.Suositeltava on kaksi vinssia.Renkaiten täytyy olla hyvin karkeankuvioisia maastorenkaita,koolta riittavan isoa,että auto pystyisi kulkemaan pehmeälla maastolla.Renkaspaineita täytyy päästaa tiputaman 0,5-1 -een riipuen auton painosta.Suositeltava on sisärenkaat ja bedlockit.Kaikissa auton akseleissa täytyy olla tasauspyöraston lukot.Jokaisessa autossa täytyy olla toimivat ajovalot + ainakin yhdet lisävalot,toimiva LA-puhelin (suositeltava min 100 w vahvistimella)ja 220 V invertteri.Autojen pitä pystya kulkeman maantiella 70 km/h.Autoissa pita olla ainakin 50 L juomavesitankit ja mukana juomaveden puhdistusaineet.Samoin minimi ruokavarasto kaikille teamin jäsenille 5 viikoksi.Ruokavarastoa pyritän täydentaman paikallisissa kaupoissa,mutta se ei ole taattu,toimeen on tultava myös ilman sita. Yhdessa teamissa täytyy olla vähintäin kaksi ihmista ja teamin autossa makupaikat kaikille.Ainakin kahdella yhden teamin jäsenella täytyy olla vastavan luokan ajokortti ja niiten täytyy tarvitessan pystya ajamaan oman teamin autoa missa tahansa olosuhteissa.
Kaikkien teamien täytyy pystya korjamaan oma auto itse,missa olosuhteissa ja milla hetkella tahansa.Jos autolle tapahtunut vahinko ei vaikeuta ajamista,on korjaus tehtava heti ensimmäisen tauon aikana (myös yöunen ajasta),jos vahinko häiritse ajamista, on korjaus tehtava välittömasti vahinkon tapahtumisen jälkeen.Ajoaika vuorokaudessa on se mika aikataulu vaati - ensisialla on Salekhardin pääseminen :eli miten enemmän aikataulu venyy,sita enemmän joka päivä ajetaan(riipumata siita milloin ajamaan päästän -vaikka kello 7 illalla) ,kuitenkin jos vähenkin mahdollista ei enemmän kun 16 h/vuorokausi.Ajon aikana ei ole säänönllisia lepo- tai ruokataukoja.Kaikkien on pystyttava ruokailleman ajon aikana.Lepotauot pidetan silloin,kun on pakko odotta jotain (sita tapahtu kuitenkin aika usein).
Kaikkien autojen on oltava ajokunnossa kokeilumatkaa varten Toukokuun alussa (4-5 päivää) ja lopullinen tarkistus on 2 viikkoa ennen lähtöa.
Nyt sitten yksi varmasti vaikeimista vaatimuksista:Alkoholin käyttö koko matkan aikana on ehdottomasti kielletty!
Nykyisten tietojen perustella me pystytään ajamaan Petchoran max. 4 vuorokaudessa eli vaikeaman osudeen ajamiseksi jää 4 viikkoa ja 3 päivä.Tämän hetken suunitelmien mukaisesti ajetaan Petchorasta itään - Ural vuorien vieresta kulkevalle tielle ja sielta "Jugad-Va" luonnonsuojelualuen kautta Kozhim joelle,mista lähtee rakennettu tie Intan suuntan.Ajoaika max 1 viikko,jäljelle jää min. 3 viikkoa ja 3 päivä.Kaupunkin siään ei ajetta -silla säästetään ainakiin 2 päivä.Polttoainnet ja ruoka tuotan meille vanhalle mangaanikaivokselle vuoriston reunalla.Sielta meihin liitty paikallinen teami "Vezdehodilla" (venäläinen telakone) ja eteenpäin lähettään Ural vuoria pitkin Labytangin suuntan.Ajoaika 2 viikkoa.
Jäljelle jää 10 p. Labytangista lähdettään junalla Ukhtaan - max 8 päivää ja sielta ajamalla Tallinnaan - 2 vuorokautta. Yhteensa 5 viikkoa.

Vastaa lainaten