Näytä yksittäinen viesti
Vanha 17.09.2005, 14:06
vah:n Avatar
vah vah ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++

Rekisteröitynyt: 26.10.02
Sijainti: Internet
Perusasetus

Debianilla ole varsinaiseseti RedHatin kanssa mitään tekemistä, onneksi... Ja Suomessa on kaksikin Debian-mirroria, ftp.funet.fi ja ftp.fi.debian.org, joten turha niitä paketteja on Ruotsista asti hakea.
XFree86:n asetustiedosto on /etc/X11/XF86Config-4, joka on hyvin lähellä samaa kuin RedHatissä, kun sitä viimeksi (7.x-versiossa) käytin. Muutama vuosi sitten toki ei oltu vielä XFreen nelosversiossa ja sitä ei ollut tuossa tiedostonimen perässä. (Ja nykyään ei distrot enää tykkää XFree:stä ollenkaan lisenssimuutoksen takia, ja kehitystäkin on tapahtunut enempi X.org:n versiossa, mutta se ei vielä sargeen ehtinyt mukaan.) Joka tapauksessa aika hyvin on osannut mukana tulevat konffaussoftat haistella ainakin minun koneideni laitteiston ja X on käynnissä ilman sen kummempaa säätämistä (Mitä nyt sitten tietenkin täytyy itse vähän viritellä

Graaffisia palomuurinkonffauskikkareita on ainakin firestarter, kmyfirewall ja fireflier, joista ensimmäistä olen kokeillut ja näytti ihan hyvältä. % apt-cache search firewall antaa lisää ja hakua voi koittaa Debianin kotisivullakin. Graafisten lisäksi on yksinkertaisia skriptoja, jotka asentaa normikoneeseen soveltuvat säännöt automaattisesti sen enempää kyselemättä.

Pinnan alla kaikki (ilmaiset/vapaat) linuxpalomuurit käyttävät kernelissä olevaa iptablesia, ja sen konffaa kotikäyttöön nopeesti käsin komentoriviltä sopivan webbisivun kanssa. Todellisuudessa riittää, että pitää huolen siitä, ettei kotilinukassa ole ylimääräisiä palvelinsoftia käytössä, jotka kuuntelee ulkomaailmaa (tarkista % netstat -lp). Oletuksena distrot eivät taida nykyään paljon mitään semmoisia asennella, mutta tosimieshän asentaessa asentaa kaiken mahdollisen, jos vaikka myöhemmin tulisi käyttöä

ClamAV taitaa olla ainut ilmainen(/vapaa) antivirussofta Linuxille (ja vähän muillekin UNIXintapaisille). Löytyy toki Debianista clamav-pakettina (+miljuuna muuta siihen liittyvää pakettia.) En ole nähnyt vielä tarpeelliseksi edes kokeilla, mutta mitä olen kuullut on ollut positiivista.

Debian ei kai kuitenkaan ole niitä kaikkein helpoimpia distroja asentaa, mutta parannustahan tuo viimeisin asennusohjelmisto toi. (Ongelmia sen edellisenkään kanssa kyllä ole koskaan ollut.) Monissa muissa distroissa on vielä helpommat graaffiset asennusohjelmat, jotka tekevät Linuxin asentamisesta jo kenelle tahansa mitään tietokoneista tietävällä helppoa kuin heinänteon. (Ja helpompaa kuin Windowsin asentaminen.) Olenkin viime vuosina harkinnut vaihtamista johonkin vähemmän valtavirran käyttöjärjestelmään.

PS.COMistahan toki löytyy useampia ei-Microsoftin "käyttöjärjestelmien" käyttäjiä, Linuxin ja FreeBSD:n käyttäjiä ainakin. Täytyisikin tehdä jokin polli asiasta jossain välissä... (Uudestaan, jos semmoinen no jo joskus tehty.)

- vah

--
Oon nätti.
Vastaa lainaten