Meillä myytävä maakaasu on lähes puhdasta metaania. Ongelma on siinä, että se varastoidaan autoissa paineistettuna n 200 bar paineeseen ja tankkaus vaatii siis aika rajun komprimoinnin, eikä asemia ole yleisölle vielä kuin se yksi Malmilla/Tattarisuolla.
Nestekaasupullo on sit ihan toinen juttu, mutta sitä käyttävät ajoneuvot joutuvat maksamaan sen karseen käyttövoimaveron ja molemmissa tapauksissa pitää tuo EUro 4 täyttyä. Maakaasun osalta tästä asiasta on jo lakialoite menossa, sillä tuo pykälän lipashdus (?) käytännössä estää käytettyjen maakaasuautojen tuonnin esim Keski-Euroopasta.
Nestekaasukäyttöiseksi muuttaminen maksaa mun mielestä Virossa jotain alle 2 tonnia ja jos jaksaa näpertää onnistuu se itseltäkin. Briteistä saa myös käytettyjä LPG kovertoituja Classic Rankkuja sopivasti....
Vielä jos auto tulee puhtaasti metsäkäyttöön eikä sitä KOSKAAN ole rekisteröity Suomessa, saa sillä ajaa metsässä LPG:llä ilman veroseuraamuksia, koskee myös dieselvehkeiden ajamista löpöllä. Siis Suomessa joskus rekisteröityä ajoneuvoa ei edes rekisteristä poiston jälkeen saa käyttää alennetun veron / verosta vapailla polttoaineilla edes metsässä (edes puukaasulla

)
Tai ainakin näin olen asian ymmärtänyt. Viisaamat oikaiskoon.
Tapsa
- Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne -