Viestiketju: Bensa / kaasu
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 15.09.2005, 13:38
tug3 tug3 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.02.04
Sijainti: Kello-koski, Finland.
Viestit: 256
Perusasetus

En ole turisti, mutta ei tuo laki siis mitään maakaasumaasturia kiellä. Se vain erittelee sen mitkä autot ovat "dieselverosta" (nyk. polttoainemaksu) vapaat ajoneuvot.

Eli saa henkilö- tai pakettiauton muuttaa maa-/nestekaasukäyttöiseksi, mutta siitä maksetaan sitten dieselveroa. - Luonnollisesti, koska eihän se nyt sovi, että ajetaan vähemmän saastuttavalla autolla...

...

Juuri lueskelin asiasta juttua, kun joku britti oli muuttanut Jeep Cherokeensa (vm.1988) LPG (nestekaasu) -käyttöiseksi. Koneena sillä oli Jeepin 4-litranen kutonen. Päästöt putos lähes nollaan ja teho laski hiukan. (Tosin varaa on, jos ei aja kilpaa.) Sillä oli siis tuplapolttoaineet, eli auto starttas bensalla ja kun koneelle anto hiukan kierroksia vaihtoi se maakaasulle. Oli teettänyt muutoksen jo vuosia sitten ja juttua kirjoittaessaan jo teetti juuri samaa "uuteen" Jeeppiinsä.

Toinen mielenkiintoinen saitti oli Jenkkiteinistä, joka teki samanlaisesta Cherokeestaan sähköauton! Siinä oli jo vähän isompi proggis ja mielenkiintosempi toteutus. Mutta aika vakuuttava vekotin sekin. Vai mitäs sanoisitte vääntökäyrästä, joka alkaa täysväännöllä heti nollasta? Toisaalta kaupunkiajossa ei manuaalissakaan tarvitse käyttää kytkintä käytännössä, kuin jos vauhti kiihtyy yli 40km/h ja pitää heittää isompaa vaihdetta peliin. Tosin sillonkaan ei pakollista, jos on vapaakytkin...

--
Mitä eroa on Jeepillä? - Sitä mutasempi, mitä pörisee!
Vastaa lainaten