VDO:lta löytyy kiekkamittaria monta eri mallia. Ne ei kyllä ole samassa sarjassa hinnan eikä laadun suhteen bilhelveten mittarin kanssa. Ainakin muutama malli on sellaisia, että ne pystyvät ottamaan signaalia valinnaisesti W-liittimeltä, sytytyspuolan ensiöpuolelta ja magneettianturilta. Näin ne käyvät W-liitäntäiseen laturiin, bensakoneeseen ja magneettianturilla dieselkoneeseen.
Koska laturin W-liittimen taajuuden suhde kampiakselin pyörintänopeuteen riippuu hihnapyörien suhteesta, pitää W-liitintä käytettäessä mittari kalibroida. VDO:n mittariin voi ohjelmoida kertoimen, jolla hihnapyörien välityssuhde huomioidaan. Kalibrointi tehdään vertailumittarilla, dieselissä vaikka dieselhuollon suutinputkesta mittaavalla mittarilla.
Bensakonekäytössä VDO:n mittarille kerrotaan sylinteriluku tai toisessa toimintatilassa pulssien määrä per kierros. Tätä jäkimmäistä käytetään myös silloin, kun mittari seuraa magneettianturin kertomia tietoja. Magneettianturi laitetaan kampiakselin hihnapyörän lähelle kiinni ja hihnapyörän reunaan vaikka epoksiliimalla pieni magneetti. Magneetin mennessä anturin nokan ohi antaa se pulssin, joita mittari laskee. Jos magneetteja on tasavälein hihnapyörällä useampi, on tämä kerrottava mittarille "pulssien määrä per kierros".
Nyybi JiiPee
Note! This message was posted anonymously!
|