Lainaus:
quote:
Aluveivin kestosta on monta on monia mielipiteitä, mm. eräs kuuluisa suomalainen kiihdytys ajaja sanoi mulle että alustagat ei tuu kestämään hetkeäkään tossa formula offissa. Oikeassa oli, 8000rpm rajoittajalla on ajettu koko kausi ja veivejä on rikottu suorastaan tuhansia, jopa alle! Kiihdytys hommissa veivit joutuvat hieman erilaiselle koetukselle kuin vaikka kadulla tai vaikka foffissa. Suurin syy veivien "venymiseen" lienee varttimaililla se, kun vedetään pultti pohjassa 400 metriä, loppunopeus yli 200kmh ja sitten nostetaan kaasu ylös!!! siitä nopeudesta moottorijarrutuksella tulee kaasuläppien alle niin järjetön imu kun kaikki männät kiskoo tuskassa alipainetta omalle mukilleen, eikä korvausilmaa saa mistään läppien ollessa kiinni. Tämäkin on vain yksi mielipide muiden joukossa, mutta toistaiseksi kaikista järkevin, mitä minä olen kuullut. Eli ei alu veivit kovin helposti kuole jos ajetaan kadulla tai metsässä, en usko että kun otamme motin auki vikojen kisojen jälkeen, alustagat olisi kovasti venyneet.
Aluveivit ovat kalliimpia kuin teräsveivit ja harvoin katumoottorit kiertävät niin paljon että olisi hyötyä laittaa sellaiset mottiin.
Offtopic...
|
Tässä oli paljon aisiaa juuri tuota moottorijarrutuksen "venymistä" hain mutta en uskaltanut sitä ääneen sanoa kun olis vain sellainen mutu tuntuma!
Mulla roikkuu yks alu veivi tallin seinällä josta tunnit tullut täyteen. Ja kyllä sillä painolla on todella paljon merkitystä juuri noilla korkeilla kierrosluvuilla. Veivit "etenee" aika monta metriä sekunnissa. Ajettu kartingia 15v ja jokusia kankia tullut katkaistua ei paljon jää koneesta kun kanki katkee 18 000rmp sytkä vehkeet siitä voi vielä käyttää.