Valoitetaampas hieman.. Aluveivejä käytetään rajusti kiertävissä moottoreissa painonsa takia. Esim BME 396 sarjan aluveivi 6.385" pitkänä
painaa 104gr vähemmän kuin vastaava Eagle H-profiili veivi. Ei ole paljon, mutta ajatteleppa kuinka monta kertaa veivi vaihtaa kulkusuuntaa
kun kone kiertää 8500rpm. Alkaa nimittäin painamaan se 104gr!! No se siitä. Älä hirveästi elättele toiveita tollasesta "katumoottorista", puristusta on niin paljon että ainoa vaihtoehto on käyttää ns racebensaa. VP 105, jota itse käytän maksaa, vaivaiset 3,5€/L ja sitä saa helposti ameriikasta. Aluveivin kestosta on monta on monia mielipiteitä, mm. eräs kuuluisa suomalainen kiihdytys ajaja sanoi mulle että alustagat ei tuu kestämään hetkeäkään tossa formula offissa. Oikeassa oli, 8000rpm rajoittajalla on ajettu koko kausi ja veivejä on rikottu suorastaan tuhansia, jopa alle! Kiihdytys hommissa veivit joutuvat hieman erilaiselle koetukselle kuin vaikka kadulla tai vaikka foffissa. Suurin syy veivien "venymiseen" lienee varttimaililla se, kun vedetään pultti pohjassa 400 metriä, loppunopeus yli 200kmh ja sitten nostetaan kaasu ylös!!! siitä nopeudesta moottorijarrutuksella tulee kaasuläppien alle niin järjetön imu kun kaikki männät kiskoo tuskassa alipainetta omalle mukilleen, eikä korvausilmaa saa mistään läppien ollessa kiinni. Tämäkin on vain yksi mielipide muiden joukossa, mutta toistaiseksi kaikista järkevin, mitä minä olen kuullut. Eli ei alu veivit kovin helposti kuole jos ajetaan kadulla tai metsässä, en usko että kun otamme motin auki vikojen kisojen jälkeen, alustagat olisi kovasti venyneet.
Aluveivit ovat kalliimpia kuin teräsveivit ja harvoin katumoottorit kiertävät niin paljon että olisi hyötyä laittaa sellaiset mottiin.
Ainoa herkkä asia jonka olen kuulut aluveiveistä on se, ettei ne tykkä kylmällä ilmalla käynnistelystä. Siksi mullakin on lohkolämmitin koneessa(ja myös sen takia että kisabensa on niin rajua kamaa, että se vie kaiken rasvan sylinterien seinältä, ja kylmänä yönä sylinterit vetävät pintaruosteeseen! Pro-Stock luokan tietoa!!)
Nobelin rauhanpalkinto sille, joka keksi ilokaasun!!
|