Lainaus:
quote:
Lisää teoriakysymyksiä: kellään tietoa tuon U2450 koneen väännöstä, ja millainen on tihein kokonaisvälitys?
|
Konehan on periaatteessa sama kuin 5.7-litrainen 6-pyttyinen pata kun on ollut jo 60-luvun 406:ssa ja 416:ssa, tosin silloin vaparina ja nämä uudet ahdettuja. Lohkovaluun ja kanteen on tehty lukuisia pieniä muutoksia, joten vanhasta OM352:n lohkosta ei oteta luotettavasti samoja tehoja kuin tästä 2450:n OM366LA-koneesta. Vanhan OM352:n teholukemat liikkuu pumpun säädöistä riippuen 70-110hv tienoilla. Nämä koneet on työkoneiden moottoreita, tehty siis kestämään jatkuvaa käyttöä maksimiteholla.
Tässä aika hyvä prosari U2450:stä:
http://www.unimog.com.au/tech_specs/u2450L.pdf
Siis 240hv @ 2400 ja vääntö 850Nm. Yleensä OM352-pohjaisten koneiden paras vääntö on ollut 1300-1800 kierroksen välillä, mutta ylläoleva dokumentti ei tarkkaa kierroslukua näytä kertovan. Jos tulkitsin dokkaria oikein, olisi ryömintävaihteilla "transmission ratio" hitaimmillaan 726.
Joskus laskin 406:n korjaamokäsikirjassa lueteltujen vaihteisto-optioiden perusteella (niitä on vuosien varrella ollut N kappaletta) hitaimman välityksen olevan noin 1000 koneesta pyörännapaan. Voi jättää mogin tyhjäkäynnille vaihde ykköselle ja pitää kahvitauon, eikä moggi kovin kauas sillä aikaa karkaa, kun rengas pyörii tyhjäkäynnillä n. puoli kierrosta minuutissa.
Edited by - JiiPee on 06/09/2005 14:50:23