Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Coolerin koosta sen verran, että imuilma kokee käytännössä suurimman lämpötilamuutoksen kennon ensimmäisen kolmanneksen tai neljänneksen tietämillä, koska lämmönvaihto hidastuu sitä muka kun viilennettävän imuilman lämpötila lähenee kennon metallin kautta ulkoilman lämpötilaa. Eli cooleri voi kyllä olla liiankin iso, ei niinkään sen johdosta että se silloin jäähdyttäisi tai virtaisi huonommin, mutta koska liian suuri ilmatila imuputkistossa kostautuu ahtimen pitkänä vasteaikana (jonka sitten joutuu kokemaan joka kerta kun polkaisee kaasua), ja koska tietyn pisteen jälkeen kennon kokoa kasvattamalla ei enää saada merkittäviä lämpötilan muutoksia aikaiseksi.
Offipeleissä suurin murhe taitaa kuitenkin olla se puuttuva ajoviima.
|
He.. Mistähän meinaat tuommottii..? Omia kokemuksia??Vasteaika,oman pään tuotosta?? Tämä oikein ko puhut ajoviimasta niin offipeleissä ilmacooleri on hiukka "huono" vaihtoehto jäähyttämiselle mutta parempi ko ilman mitään, vesicooleri ehoton offihommiin.. Ja jos tehot haluaa isoilla väännöillä pienillä kierroksilla ni panee turbon 2-3 "pykälää" liian isoksi. "Ps.Ei millään pahalla"
Note! This message was posted anonymously!
|
Mitä "pienempi" turbo, sitä alempana alkaa tuottaa positiivista painetta (parempi vääntö) ja sitä aiemmin meno yläpäässä loppuu (pienempi huipputeho). Ja päinvastoin.
Eli tuossa on anonyymillä kyllä käsitteet vähän hakusessa.
Ja turbon koko ei ole yksiselitteinen käsite. Kaikki riippuu tarvittavasta ilmamäärästä ja turbossa käytetyistä turbiini- (pako) ja kompressoripesistä (paine), sekä juoksupyörien koosta ja siipityypeistä. Lopputulos koostuu noista halutun kierrosalueen säestyksellä.
Kiisseliin riittää yleensä suhteessa vähän pienempi turbo, kun samankokoiseen bensakoneeseen, tuon kierrosalueen kapeuden takia.
Välijäähdyttimen toiminta on tuossa edellä jo aika hyvin kerrottu. Liian pieni ahdistaa virtausta ja tästä johtuen ahtolämmöt (paine) nousee, jolloin cooleri ei enää jaksa viilentää tuota läpimenevääkään ilmaa.
Liian suuri kasvattaa turbon ja koneen välistä ilmatilaa liiaksi ja aiheuttaa turhaa lagia. Ajo-ominaisuudet kärsivät.
Coolerin tarkoitus on viilentää koneeseen menevän ilman lämpö mahdollisimman alas, jotta koneesta saadaan paras teho ulos. Kylmään ilmaan mahtuu, suhteessa lämpimämpään, enemmän happea samaan tilavuuteen. Ja happeahan se löpö tarvitsee palaakseen.
Sähköflektillä hoituu ilmankierto.
Onnea virityksille.
-Julle-