Viestiketju: Intercooler asennusta
Näytä yksittäinen viesti
  #44  
Vanha 30.08.2005, 14:42
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Veteen perustuvia imuilman jäähdytysjärjestelmiäkin on ainakin kolmenlaisia:

1. suihkutetaan vettä tai vesi-alkoholiseosta ilma-ilma-kennon päälle

2. Suoraan imuilmaan suihkutettava vesisumu, joka haihtuessaan sitoo ilman lämpöä (esim. Aquamist)

3. ilma-vesi-ilma -järjestelmä erillisellä nestekierrolla


Periaatteessa helpoin on ykkönen, lyhyimmän ja parhaiten virtaavan imukanavan mahdollistava on kakkonen ja pitkätoimisin (tavallaan huoltovapaa) on kolmonen. Ykkönen ja kakkonen vaativat erillisen vesisäiliön jota täytyy tankata toistuvasti, mutta niillä on ainakin periaatteessa mahdollista saada imuilma viileämmäksi kuin ulkoilma. Lisäksi ykkönen ja kakkonen vaativat erityisiä järjestelyjä kun niitä todennäköisesti ei voi pitää koko ajan päällä, tosin automatiikkaa voi rakennella kytkemään ne mukaan vaikka ahtopaineen tai imuilman lämmön ylittäessä tietyn pisteen.

Pajeroissahan on coolereissaan sellainen pieni tuuletin ihan jo tehtaalta, ja kennossa pieni anturi joka kytkee juuri lämpötilan mukaan flektiä päälle. Todennäköisesti sen takia ettei ajoviiman puutteessa moottoritilasta tulvisi kuuma ilma ylös scoopin ja coolerin läpi.

Vastaa lainaten