Viestiketju: bj:n muutoskatsastus
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 26.08.2005, 14:39
Julle Julle ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: Kymenlaakso, .
Viestit: 173
Perusasetus

Tuossa litania, amerikanherkuista ei kyllä mainita:
AKE muistuttaa rengasmuutoksista
Muutoskatsastuksissa on etenkin M1G ja N1G luokkiin hyväksytty LMp auton rakenteen muut-tamisesta ( 23.10.1998/779, luku 3, 10 § ) vastai-sesti halkaisijaltaan liian suuria renkaita. Katsas-tajia muistutetaan, että vertailurenkaana voidaan käyttää vain vastaavilla akselistoilla rakenteel-taan ja mitoitukseltaan varustetun samaan mal-
lisarjaan kuuluvan auton tieliikenteeseen hyväk-syttyjä renkaita.
Auton valmistajat voivat ilmoittaa esimerkiksi korjaamokäsikirjoissaan autoon soveltuviksi myös tieliikenteeseen soveltumattomia renkaita tai vain tietyille markkina-alueille suunnattuja renkaita. Näiden rengaskokojen perässä on kui-tenkin usein maininta, ettei kyseinen rengas ole tarkoitettu tieliikenteeseen tai että rengas on vain Etelä-Afrikan markkinoille. Kokomerkintänä voi tällöin olla esimerkiksi 6.50-16-8 (SAND) ja markkina-alue rajoituksena esimerkiksi E47 (Ete-lä-Afrikan maakoodi). Tällainen rengas ei ole Suomessa hyväksytty tieliikenteeseen, vaan on niin sanottu hiekkarengas, joka on tarkoitettu vain maastokäyttöön.
Ensisijaisesti vertailurenkaana on kuitenkin aina käytetävä LTJ:n mallisarjatiedoista haettuja ren-gaskokoja. Halkaisijan ja leveyden määrittämi-seen käytetään STRO -rengasnormi kirjaa. Mit-taamista voidaan käyttää vain jos rengasnormis-toista ei ole löydettävissä vastaavaa rengasko-koa.

-Julle-
Vastaa lainaten