Näytä yksittäinen viesti
  #17  
Vanha 26.08.2005, 09:45
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ei liity siihen etuvastukseen. Tämä on vähän hankala selitää sanallisesti missä vika on, mutta yritetään lyhyen ymmärrettävästi.

Ensin vähän teoriaa tästä mittari(ns. osoitinkoneisto)tyypistä. Nämä osoitinkoneistot on toteutettu ns. kaksoismetallijousella, kaksi eri metallia olevaa liuskaa manklattu päällekkäin, vastuslanka käämitty ympärille jota lämmitetään anturin (polttoaineanturi tai lämpöanturi)säätämällä virralla. Metallien erilaisesta lämpälaajenemiskertoimesta johtuen liuska taipuu ja osoitin (mittarin viisari)heiluu.

Koska kaksoismetallia lämmitetään vastuslangalla, myös mittarikotelon lämpötila nousee vähitellen ja mittarit alkaa näyttää väärin. Tämän estämiseksi mittarikotelon sisällä on erillinen kaksoismetalliliuska/vastuslanka varustettuna kärjillä. Nämä kärjet katkoo osoitinkoneistojen syöttöjännitettä, sitä useammin mitä lämpimämpi mittarikotelo on (nyt joku jo arvaakin...), samalla kompensoituu talvipakkanen/kesähelle, joka myös muuten vaikuttaisi näyttämään. Joskus sitten nämä kärjet hitsaantuu kiinni ja seuraukset te jo tiedättekin.

Ensiapuna virrat pois, "katkoja" jäähtyy ja vääntää hitsaantuneet kärjet irti, ja taas pelaa jonkin aikaa. Lopullinen korjaus, hiotaan kärjet kuntoon.

Tämä katkoja on siellä mittarikotelon sisällä. Hiomisessa pitää olla varovainen ettei väännä kaksoismetalleja tai mitään muutakaan. Kärkien hiominen vaikuttaa vähän mittarien näyttämään, koska katkojan esijännitys muuttuu.

Tämä on se syy.

Kerran yritin antaa jumittaville mittareille ensiapua "vauhdissa" Karhulan moottoritiellä sulakkeitta irrottamalla. Sattu vahingossa sulake joka antaa virrat imusarjan sammutinläpän venttiilille (12H-T), joka laitto imuröörin tukkoon. Ja se savu oli kauhia...

Timop

Ps. Nyt joku mietii miksi ne kaksi muuta mittaria siinä samassa kotelossa toimii. Niillä on eri toimintaperiaate, ne ei käytä sitä samaa katkojaa.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten