Tuo numerointi on yleinen käytäntö useimmissa japsikoneissa, sillä kompensoidaan tuotannossa tapahtuvaa terien kulumisesta johtuvaa hajontaa. Eli kaikki osat mitataan ja toleranssin ylärajalla oleva osa laitetaan toleranssin ylärajalla olevaan reikään ja päinvastoin. Laskin joskus mitä tapahtuu, jos pahin mahdollinen kombinaatio valitaan, eli esim. suurin mäntä pienimpään reikään, tai päinvastoin. Lopputulos oli, että mahtuu siitä huolimatta juuri valmistajan antamiin uuden moottorin toleransseihin, laakereissa sama juttu. Ja valmistajan ilmoittamaan korjausrajaan on siitä vielä matkaa yleensä 2-3 kertaisesti.
Jo vähän sisäänajetussa moottorissa käytännön merkitystä tällä ei ole, japsi vaan tekee kaiken niin tarkkaan. Eihän muualla tätä käytäntöä juuri käytetä, osat vaan mätetään nippuun vaikka tuotannon toleranssitkin tahtoo olla vähän laveammat. Tai voihan niillä kokoeroilla vaikka kompensoida luonnollista kulumista jos haluaa tarkka olla, kun valitsee koot sopivasti. Eri kokojen väliset erot vaan on luokkaa alle sadasosamilli, riippuen vähän siitä onko kyseessä sylinteri/mäntä tai laakeri/kaula tai joku muu.
Että saisi konkreettisen käsityksen näiden kokoerojen merkityksestä, voi ottaa esimerkkinä hoonatun sylinterin seinämän kiillottumisen normaaliksi. Se vaikuttaa sylinterin halkaisijaan suunnilleen sen yhden numeron eron verran.
Numerointien väliset mittaerot voi vaihdella valmistajittain, nämä jorinat toyon käyttämän systeemin pohjalta, mutta niiden merkitys on tämä.
Timop
Note! This message was posted anonymously!
|