Viestiketju: Inari
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 25.08.2005, 08:14
KIM KIM ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Antigua and Barbuda.
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Pääseekö järven ympäri autolla ilman et täytyy mennä ryssien kautta. Entä pääseekö Lokan tekojärven itä puolelta autolla.

LR D
G III GT
RY ry
SSG
HSC
AL
PS.Com
A.P.U.A. ry
Teoriassa on mahdotonta päästä kiertämään Inari autolla itäpuolelta. Nellimöstä Virtaniemen rajavalvonta-aseman kohdalta pääsee Paatsjoen yli, koska siinä on hyvä silta. Siitä olen ajanut autolla n. 10-15 km pohjoiseen paikallisen paliskunnan poroerotuspaikalle. Muistaakseni siittä jatkuisi vielä joku ura pohjoiseen vähän matkaa. Tietöntä taivalta jää muistini ja arvioni mukaan n. 40-50 kilometriä. Eli pohjoisessa tielle pitäisi mennä jossain Sevettijärven pohjoispuolella. Tuota reittiä ei ole helppo ajaa edes kelkalla. Sevettijärven eteläpuolella on kiveä ihan kohtuullisesti. Niillä kulmilla muistaakseni oli niin, että jollei ole maassa miehen korkuista kiveä niin siinä on joki, järvi, lampi, suo, petäjä tahi poro. Maasto on Surnun ja Kessijärven välillä kivettömämpää, mutta siellä on inarille valuvia jokia ja puroja. Niiden ylityksen helppoudesta minulla ei ole tietoa. Olettaisin näin karttaa katsomatta, että mahdollisin reitti kulkisi paikoin hyvin lähellä rajaa, jopa vyöhykkeellä. Reitin puolivälissä olevan surnuvuonon ja -joen sekä sevettijärven kylän ja Inarinjärven ja rajan väliin jäävällä vanhan uudenmaan läänin kokoisella maa-alueella on luokkaa 3400 järveä tahi lampea. Itse Surnujokikin oli tosi leveä (30metriä?) ja vuolas ainakin Pekan kentän kohdalta (ja vuolaskin). (liekkö Pekka vielä hengissä?).

Eli ihan mielenkiintoinen reitti. Ajolupaahan tuonne ei tietenkään saa, koska taitaa olla aika lailla suojeltu alue. Ja jos maasturilla sinne menee ilman lupaa niin kiinni jää. Rajalla on automaattinen kameravalvonta Paatsjoella. Kamera on vielä naamioituna rajasissin postilaatikkoon. Mahdollisista ajoreiteistä voisi kuitenkin kysyä Rajalta ja/tai Nellimön Paksuvuonolla asuvalta Petri Hänniseltä (poromies).

Äh! jjh olikin vastannut nyypinä jo samat jutskat. Ei tuu noita nyypejä yleensä luettua...

"On siitä ennenkin menty...kops!!!...meinaan kävellen"

Edited by - KIM on 25/08/2005 09:30:19
Vastaa lainaten