Lainaus:
quote:
Mitä eroa on akseleilla olevilla lukoilla ja tasauspyrästönlukolla? Ajattelin lähinnä vedon kannalta.
Eikö tasauspyörästönlukossa kaikki pyörät vedä yhtä paljon.
Miten jos pito katoaa yhdeltä pyörältä niin tekeekö se saman toiselle sillä akselilla olevalle pyörälle. Eli jos yksi pyörä ilmassa niin se akseli ei vedä ollenkan.
Pikku aukko sivistyksessä tällä kohtaa.
Top top hyvin mennee...
|
Tasauspyörästön lukko käsittääkseni pakottaa samalla akselilla olevat pyörät pyörimään samaan tahtiin - ainakin takapotku Valmetissa ja Fordissa, kun niitä joskus pentuna käytin. Viimetalvena Rangen lukolla käytännössä huomasin kerran hankeen juuttuessani, että ristikkäiset pyörät pyöriskeli yhtä matkaa. Täyttöä vähän minunkin sivistykseni tältä osilta kaipaa. Muistaakseni tätä käsiteltiin jossain topicissa aiemminkin. Löytyypi varmaan haun kautta.
EDIT: Paavo tais vähän paikata tätä puutetta. Tosin jäi mulle vieläkin hieman epäselväksi.
-TimoV
"Dieselit ovat köyhiä varten!" RR 3.5EFI Vogue, 1986
Edited by - TimoV on 19/08/2005 11:58:13