2L ja 2L-T moottorit olivat taannoin levällään yhtäaikaa ja muistaakseni eroja oli ainakin seuraavat: Kampiakseli, kiertokanget ja männät (laakerit halkaisijaltaan hieman isommat). 2l-t syöttöpumppu varustettuna ahtopaineen tunnustelulla. 2L lohkosta puuttuu turbon öljyn paluuputken paikka (paikka valmiina valussa). Öljyn/jäähdytinnesteen lämmönvaihdin isompi 2l-t:ssä. pakoventtiilit erit. kannessa pakosarjan kiinnityspulttien paikat erit, (paikat valmiina 2L:ssä). tietysti lukuisia pieniä eroja johtuen esim. turbon vesijäähdytyksestä yms. Itse uskaltaisin kyllä ahtaa 2L moottorin kohtuullisille tai jopa reiluilla ahtopaineille (ja käyttäisin hyvälaatuisia öljyjä). Muistaakseni austraaliassa on ollut markkinoilla valmista turbosarjaa Hiluxiin/4-runneriin.
P.S Jos teette remonttia 2L tai 2L-T koneeseen niin muistakaa vaihtaa ne mäntien öljynsuihkujen venttiilit uusiin!(on ne ruuvit jolla öljyputket ovat kiinni.) Ne 4 kpl "pultteja" sisältää jousikurmitteisen kuulan joka avaa öljysuihkun vasta n.1,6(???) kilon paineella) Olen nähnyt useamman 2L koneen johon ei ole uusittu k.o venttiilejä ja remontti on epäonnistunut kun joku jousi on poikki ja muut sylinterit eivät saa voitelua, josta seurauksena raju kuluminen ja liinnileikkautumat. Aikanaan k.o venttiilit oli alle 100 fmk/kpl
Note! This message was posted anonymously!
|